PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE
PROIECT DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE
din 19.05.2023
Ca urmare a notificării adresate de SZONDA ZSOMBOR, cu domiciliul în orașul Covasna, str. Petőfi Sándor, nr. 17, județul Covasna și SZONDA-FEJÉR ÁGOTA cu domiciliul în comuna Ghelința, sat Ghelința, nr. 1609, în scopul „ELABORARE PUD – ZONĂ DE LOCUINȚE”, amplasat în oraș Covasna, str. Petőfi Sándor, nr. 15, jud. Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 3884/10.05.2023,
În baza:
- OUG nr. 68/2019, Art. 6. al. (1) privind înfiinţarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor prin reorganizarea Ministerului Mediului şi prin comasarea cu Ministerul Apelor şi Pădurilor, prin preluarea activităţilor şi structurilor acestuia, precum şi a unităţilor aflate în subordinea, coordonarea şi sub autoritatea celor două ministere, Hotărâre de Guvern nr. 43/16.01.2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor;
- HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
- O.U.G. 195/2005 privind protecția mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările utlerioare;
- H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri și programe, cu modificările și completările ulterioare;
- prevederile Ord. nr. 995/2006 pentru aprobarea listei planurilor şi programelor care intră sub incidenţa H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
- O.U.G. nr. 57/2007 (*actualizată*) privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările și completările ulterioare;
- Ord. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
- Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România;
- Ord. nr. 1.822 din 6 octombrie 2020 privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare şi custodie a ariilor naturale protejate;
- Decizia luată în urma ședinței CSC din data de 18.05.2023;
Agenţia de Protecţie a Mediului Covasna ca urmare a:
- consultării autorităților participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 18.05.2023 la APM Covasna;
- Proces verbal nr. 14 din data de 18.05.2023 încheiat în urma ședinței CSC care a avut loc la sediul APM Covasna;
- în conformitate cu prevederile art. 5. alin (3) pct. a) și a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potențiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri și programe;
- în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;
D e c i d e:
Planul „ELABORARE PUD – ZONĂ DE LOCUINȚE”, amplasat în oraș Covasna, str. Petőfi Sándor, nr. 15, titular, SZONDA ZSOMBOR, cu domiciliul în orașul Covasna, str. Petőfi Sándor, nr. 17, județul Covasna și SZONDA-FEJÉR ÁGOTA cu domiciliul în comuna Ghelința, sat Ghelința, nr. 1609, județul Covasna, nu necesită evaluare de mediu și nu necesită evaluare adecvată și se va supune adoptării fără aviz de mediu.
1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:
a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:
Descrierea planului:
Obiectul lucrării:
Proiectul de față propune amenajarea unui teren intravilan existent pe strada Petofi Sandor, nr. 15, orasul Covasna, in vederea reglementarii pentru construirea casei de locuit si demolarii casei de locuit C2-30367. Terenul este in proprietatea unor persoane fizice, initiatoare ale P.U.D. El se afla in zona centrală a orasului Covasna si în momentul de față există două construcții, C1-30367 casă de locuit și C2-30367 casă de locuit.
Suprafata terenului este de 1209 mp, in intregime in intravilan.
Zona este reglementata in PUG aprobat ca zona pentru locuinte si dotari aferente , in U.T.R. 33. cu interdictie temporara de construire pana la elaborarea unui P.U.Z. sau PUD.
Terenul este accesibil de pe strada Petofi Sandor, direct, atat auto cat si pietonal. Strazile de acces pana la locatie se afla in stare buna de exploatare.
STADIUL ACTUAL AL DEZVOLTĂRII
Amplasamentul studiat se afla situat in intravilanul orasului Covasna, in partea centrală a orasului. El se intinde pe un teren orientat cu axa lunga pe direxctia nord- vest si este cvasiplan.
Bilanț teritorial – situația existentă:
Specificatie |
mp |
% |
suprafata totala reglementata |
1209 |
100 |
suprafata ocupata de constructii |
103 |
8,52 |
suprafata ocupata de curti si gradini amenajate |
0,00 |
0,00 |
suprafata ocupata de echipare tehnico - edilitara |
0,00 |
0,00 |
suprafata ocupata de alte functiuni |
0,00 |
0,00 |
suprafata ocupata de spatii verzi spontane sau vegetatie agricola |
1106 |
100 |
Suprafata ocupata de spatii verzi amenajate |
0,00 |
0,00 |
suprafata totala ocupata |
1209 |
100 |
procent de ocupare a terenului P.O.T. |
8,52 |
0,00 |
coeficient de utilizare a terenului C.U.T. |
0,085 |
0,00 |
SUPRAFATA EDIFICABILA |
nedelim |
nedelim |
Toate utilitățile sunt racordate, apă-canal, energia electrică și gaze naturale.
PROPUNERI DE DEZVOLTARE URBANISTICĂ
Modernizarea circulației:
Accesul la lotul reglementat se va face de pe strada Petofi Sandor, strada existenta si practicabila. Drumul este domeniu public al orasului, in administrarea primariei orasului Covasna. Se propune pentru etapele de perspectiva amenajarea trotuarelor si a spatiilor verzi de pe domeniul public.
Zonificare funcțională – reglementări, bilanț teritorial, indici urbanistici:
Conform temei de proiectare, s-au propus reglementari pentru o zona de locuinţe individuale. Compozitia ansamblului in teren va fi organizata, integrata in configuratia cadrului natural existent, in geometria acceselor auto si pietonale. Se va asigura accesul autoutilitarelor, salvarii, politiei si pompierilor pe lot.
Bilanț teritorial – situația propusă:
Specificatie |
mp |
% |
Suprafata totala reglementata, din care : |
1209 |
100 |
Suprafata edificabila |
483,6 |
40 |
Suprafata ocupata de constructii, ( estimativ ) |
227 |
19 |
Suprafata ocupata de curti, gradini / livezi, circulatii pe loturi |
982 |
81 |
Suprafata ocupata de echipare tehnico - edilitara |
0 |
0,00 |
Suprafata ocupata de lot nonedificandi |
0 |
0,00 |
Suprafata ocupata de destinatii speciale |
0 |
0,00 |
Suprafata ocupata de alte functiuni |
0 |
0,00 |
Suprafata totala ocupata |
1209 |
100 |
Procent propus de ocupare a terenului P.O.T. in suprafata reglementata |
18,73% |
|
Coeficient propus de utilizare a terenului C.U.T. in suprafata reglementata |
0,1873 |
Regim de înălțime: P.
Dezvoltarea echipării edilitare:
Alimentare cu apă:
Alimentarea cu apa este realiza prin racord la reteaua centralizata de alimentare de pe strada Petofi Sandor. Apa este condusa la punctele de consum prin bransamente la conductele de alimentare si reteaua de distribute interioara incintelor.
Canalizare menajeră:
Canalizarea este realizată prin retea de canalizare menajera subterana la reţeaua de canalizare menajera centralizata de pe strada Petofi Sandor. Colectarea apelor uzate se va face gravitational.
Canalizare pluvială:
Apele meterorice si de suprafata se vor conduce spre spatiile verzi si vor fi indepartate de fronturile construite prin lucrari de sistematizare verticala si amenajari exterioare.
Alimentare cu energie electrică:
Pentru alimentarea cu energie electrica necesara circuitelor de iluminat si prize este realizat racordul subteran la reteaua de distributie a energiei electrice existenta in zona amplasamentului.
Alimentarea cu gaze naturale :
Alimentarea cu gaze naturale este realizat prin racord la reteaua centralizata de alimentare de pe strada Petofi Sandor.
Telecomunicaţii:
Racordurile telefonice posibile pot fi realizate din instalatiile de telecomunicatii existente in zona intravilanului orasului Covasna, pe baza avizelor solicitate de benefiar de la detinatorii retelelor Tc existente si de la furnizorii de utilitati.
Gospodarie comunala :
Se va rezolva in mod corespunzator colectarea si depozitarea temporara a deseurilor menajere. Acestea se vor colecta conteinerizat si se vor depozita in depozitele agrementate din zona. Materialele refolosibile, PET-uri, textile, sticla si metal, se vor colecta separat si se vor preda la unitati specializate de colectare, prin grija unitatilor de salubritate orasenesti.
b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele:
Documentația este elaborata pe baza prevederilor din Certificatul de Urbanism nr. 25 din 26.04.2023, eliberat de Primăria Orașului Covasna.
Prevederi ale Cetificatului de Urbanism:
- regimul juridic
Terenurile identificate cu nr. cad. 30367 se află în intravilanul localității, conform PUG, aprobat prin HCL al orașului Covasna nr.10/2000.
- regimul economic
Terenul are o suprafata de 1209 mp.
Categoria de folosinta actuală a terenului este curți construcții și arabil.
- regimul tehnic
se solicita elaborare PUD, indicii urbanistici sunt stabiliti prin PUD fiind: P.O.T. propus =18,73% ; C.U.T. propus =0,1873.
c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile:
Se va reglementa suprafata de teren aflata in proprietatea privata de 1209 mp, in vederea construirii a unei case de locuit cu regim de inaltime maxim P, anexa, amenajare curte, gradina, imprejmuire și demolarea casei de locuit C2-30367 fiind în stare degradată înaintată.
d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program:
Problemele de mediu relevante pentru plan sunt următoarele: echiparea cu utilităţi a amplasamentului de aşa manieră încât să nu impieteze asupra factorilor de mediu, folosind instalaţii, echipamente şi utilaje ale căror caracteristici sunt compatibile cu normele de protecţia mediului. Aspectele de protectia mediului se rezuma la rezolvarea utilitatilor de asa maniera incat sa nu impieteze asupra integritatii factorilor de mediu, folosind instalatii, echipamente si utilaje ale caror caracteristici sunt compatibile cu normele de protectia mediului, si, evident, o utilizare, o explotare corespunzatoare a tuturor constructiilor, amenajarilor si dotarilor.
e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: Nu este cazul.
2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:
a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: Efecte nesemnificative.
După terminarea lucrărilor este obligatorie refacerea cadrului natural afectat de lucrări.
b) natura cumulativă a efectelor: Nu este cazul
c) natura transfrontieră a efectelor: Nu este cazul.
d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor): Construcțiile prevăzute vor respecta reglementările propuse prin plan.
e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): Se va reglementa suprafata de teren de 1209 mp,
Indici de ocupare a terenului propuși:
Procent de ocupare a terenului POT propus = 18,73 %
Coeficient de ocupare a terenului CUT propus = 0,1873
f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:
(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: Nu este cazul;
(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: Atât în faza de construcție, cât și în faza de funcționare a obiectivelor propuse se vor respecta standardele și normativele în vigoare.
(iii) folosirea terenului în mod intensiv: Prin grija beneficiarilor se va asigura o bună gospodărire și folosire a incintei.
g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: planul în sine nu are un efect asupra acestor zone.
Obligațiile titularului:
- Solicitarea şi obținerea tuturor avizelor la faza PUZ indicate în Certificatul de Urbanism nr. 25 din 26.04.2022, emis de Primăria Orașului Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acestea;
- Conform procesului-verbal nr. 14 din data 18.05.2023, încheiat în urma ședinței CSC care a avut loc la sediul APM Covasna;
- Respectarea legislației de mediu în vigoare.
- Să respecte în integralitate prevederile următoarelor acte normative:
- O.U.G. 195/2005 (*actualizată*) privind protecția mediului;
- O.U.G. nr. 57/2007 (*actualizată*) privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice;
- Legii nr.104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
- Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
- OUG nr. 92 din 19 august 2021 privind regimul deşeurilor cu modificările și completările ulterioare; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului;
- Ordinul Ministerului Sănătăţii nr. 119 din 04.02.2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei;
- se vor respecta prevederile HG nr. 188 / 2002, modificată prin HG 352 / 2005, privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;
- Legea nr. 47/2012 pentru modificarea și completarea Legii nr. 24/2007, privind reglementarea și administrarea spațiilor verzi din intravilanul localităților.
Informarea și participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:
- Anunţurile privind inițierea PUZ, publicate în ziarul Observatorul de Covasna în data de 11.05.2023 și 15.05.2023;
- Convocatorul transmis către membrii CSC;
- Procesul verbal al şedinţei CSC nr. 14/18.05.2023;
- Anunț public privind decizia etapei de încadrare și proiectul deciziei afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) din data de 19.05.2023;
Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.
Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu – APM Covasna.
Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.
În cazul în care planul suferă modificări sau este revizuit, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.
Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia. Nerespectarea condiţiilor prezentuluii aviz constituie contravenţie şi se pedepseşte conform prevederilor legale în vigoare.
Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 cu modificările și completările ulterioare.
DIRECTOR EXECUTIV,
Ing. NEAGU Gheorghe
Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizații, Întocmit,
Ing. SIMINICEANU Gabriel Nicolae Ing. FARKAS Berta