Back

PROIECTE DECIZIE A ETAPEI DE ÎNCADRARE

 

PROIECT

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Nr. 96 din data de 23.10.2017

 

Ca urmare a solicitării depuse de Primăria Oraşului Baraolt prin Lazar Kiss Barna Andras primar pentru UAT Oraşul Baraolt, cu sediul/domiciliul în județul Covasna, oraş Baraolt, str. Libertăţii, nr. 2, tel/fax. 0267/377507, pentru proiectul MODERNIZARE DRUM COMUNAL 38 BARAOLT – VÂRGHIŞ KM 0+000 – 5+689”, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 6804/18.10.2017 (nr. Registratură electronică 624/19.10.2017), în baza Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,      

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedintei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 23.10.2017 că proiectul MODERNIZARE DRUM COMUNAL 38 BARAOLT – VARGHIŞ KM 0+000 – 5+689propus a fi amplasat în oraşul Baraolt, DC 38, nr. F.N., judeţul Covasna, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

 

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

- proiectul se încadrează în prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009, anexa nr. 2, pct. 13, litera a);

- anunț public afișat de titular în ziarul Mesagerul de Covasna din data de 23.10.2017 privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu;

- anunț public afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu;

- proiectul deciziei etapei de încadrare afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro);

- anunț public afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) privind decizia etapei de încadrare;

- în urma anunţului public nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;

- prin aplicarea criteriilor din Anexa 3 la HG 445/2009, s-au constatat următoarele:   

Caracteristicile proiectului:

- mărimea proiectului – proiectul de dimensiuni medii prevede modernizarea drumului prin reabilitarea podurilor existente, a şanţurilor de scurgere ape pluviale, refacerea fundaţiei unde este necesar, aşternere covor asfaltic şi realizare semnalistici.

Drumul comunal DC 38 este utilizat în prezent pentru circulaţia între satul Racoşul de Sus şi Drumul Judeţean DJ 131 şi are o lungime de 4,050 km. În prezent este un drum pietruit pe care există mai multe poduri. Pe strada principală a satului Racoşul de Sus care este parte a DC 38 au fost executate lucrări de întreţinere şi modernizare în anul 2015.

Drumul aparţine domeniului public, poz.1 – drum comunal, domeniu public al oraşului Baraolt, aflându-se în administrarea Consiliului Local Baraolt.

Drumul comunal DC 38, face legătura între localităţile Baraolt, Racoşul de Sus şi Vârghiş, pornind din DJ131B la marginea de sud-vest a oraşului Baraolt. Drumul traversează central localitatea Racoşul de Sus şi se termină în DJ131.

Proiectul a fost tronsonat astfel:

  • Lot 1 – sector de drum km 0+000 – km 2+005. L=2,005.0m.

Sector de drum cuprins între DJ131B şi limita localitate Racoşul de Sus.

  • Lot 2 - sector de drum km 2+005 – km 3+625. L=1,620.0m.

Localitatea Racoşul de Sus – pe acest sector de drum au fost executate lucrări de îmbunătăţire a sistemului rutier în perioada Noiembrie 2014 – August 2015, prin consolidare infrastructură existentă şi aşternerea unui covor asfaltic.

  • Lot 3 - sector de drum km 3+625 – km 5+100. L=2,064.0m.

Drumul existent are o lăţime de 5,25 – 5,50m şi are o împietruire uşoară. Datorită traficului, lipsei impermeabilizării îmbrăcăminţii şi a insuficienţei lucrărilor de scurgere şi dirijare a apei pluviale, starea de degradare este rea, gropile şi făgaşele existente făcând imposibilă circulaţia în condiţii de confort a autovehiculelor.

Drumul comunal DC38 este un drum împietruit şi circulat intens. Datorită creşterii intensităţii de trafic pe acest sector de drum principalul disconfort este poluarea cu praf şi lipsa amenajărilor cu scurgeri pentru apele pluviale.

Drumul a fost proiectat pe platforma actuală a drumului împietruit într-un rambleu cu înălţimea minimă de 0,40m pentru a se asigura un drenaj corespunzător structurii rutiere.

Profilul transversal va fi sub formă de acoperiş cu panta transversală de 2,5% la partea carosabilă şi 4% la acostamente.

  • :
  • platforma – 7.00m;
  • parte carosabilă – 2x2,75m=5,50m;
  • acostamente din piatră spartă – 2x0,75m;

Pe traseu există deasemenea un număr de 3 poduri şi podeţe aflate în stare de degradare pronunţată.

  • Pod km 0+435 peste un canal amenajat;
  • Pod km 1+900 peste pârâul Cormos (după alte surse Cosarului);
  • Pod km 4+650 peste pârâu – afluent al Carmas.
  • :
  • km 0+010 podeţ tubular;
  • km 0+079 podeţ;
  • km 0+480 podeţ din lemn;
  • km 2+308 podeţ;
  • km 2+535 podeţ;
  • km 2+712 podeţ;
  • km 2+945 podeţ;
  • km 3+320 podeţ;
  • km 5+030 podeţ;

Structura rutieră a fost stabilită pe sectoare ţinând cont de lucrările realizate pe Lotul 2 în anul 2014.

Lot 1 km 0+000 - 2+005 şi Lot 3 km 3+625 – 5+100:

  • strat de uzură BAPC16 – 4cm;
  • strat de bază AB31.5 – 6cm;
  • ballast stabilizat – 18 cm;
  • ballast – 20 cm;
  • împietruire existent 15 cm;

În zona podului peste Râul Cormos km 1+765 – 1+965 structura rutieră va fi următoarea:

  • strat de uzură BAPC16 – 4cm;
  • strat de bază AB31.5 – 6cm;
  • geocompozit;
  • dală de beton existentă;

Lot 2 km 2+005 – 3+625 – ranforsare structură existent:

  • strat de uzură BAPC16 – 4cm+2cm reprofilare;
  • îmbrăcăminte asfaltică existentă – 5 cm;
  • piatră spartă existentă – 15 cm;
  • împietruire existentă – 40-60 cm;

Sisteme de colectare şi evacuare a apelor

Pentru asigurarea scurgerii apelor pluviale s-au proiectat şanţuri de pământ şi de beton, de formă trapezoidală cu panta taluzului către drum de 2/3 şi adâncimea de 40 cm.

Şanţurile betonate au grosimea de 10 cm şi sunt din beton de clasă C 30/37, aşezate pe un strat pilonat de nisip, de 5 cm grosime şi se regăsesc pe zona localităţii Racoşul de Sus.

  • :
  • km 0+010 podeţ tubular existent se înlocuieşte cu podeţ tip ᵠ800;
  • km 0+079 podeţ existent se înlocuieşte cu podeţ tip P2;
  • km 0+480 podeţ existent din lemn se înlocuieşte cu podeţ tip D3;
  • km 2+308 podeţ existent se înlocuieşte cu podeţ tubular ᵠ800;
  • km 2+535 podeţ existent se înlocuieşte cu podeţ tubular ᵠ800;
  • km 2+712 podeţ existent se înlocuieşte cu podeţ tubular ᵠ800;
  • km 2+945 podeţ existent se înlocuieşte cu podeţ tubular ᵠ800 ;
  • km 3+320 podeţ existent se înlocuieşte cu podeţ tubular ᵠ800;
  • km 5+030 podeţ existent se înlocuieşte cu podeţ tip P2;
  • ţele tip P2 şi D3 vor fi prevăzute cu parapet metalic.

Sisteme de drenare a terasamentelor:

Stratul drenant este executat din piatră spartă sau balast şi poate elimina eventualele ape provenite din precipitaţii şi care pătrund în straturile de fundaţie în timpul execuţiei sau ulterior, prin acostamente sau rosturi.

Drumurile laterale se vor amenaja pe o lungime de 15 m şi lăţime de 4 m. Se prevăd podeţe tubulare ᵠ500 pentru continuitatea şanţurilor.

Accese la proprietăţi se vor amenaja pe raza localităţii Racoşul de Sus cu podeşe tubulare ᵠ300.

Treceri la nivel cu CF – trecerea la nivel cu CF se menţine pe amplasamentul existent.

Pod km 1+900 peste pârâul Cormos:

La km 1+900 drumul comunal traversează pârâul Carmas prin intermediul unui pod de beton cu lungime de 48,30 m.

Podul este alcătuit din 3 deschideri simplu rezemate, cu lungimi de grinzi de 12.00m + 14.00m + 12.00m. Structura de rezistenţă sunt fâşii cu goluri de 80 cm înălţime, 9 cm în secţiune. Podul are o secţiune transversală totală de 10,25 m din care 7,85 m parte carosabilă şi 2x1.00 m trotuare de beton. În zona traversării terenul natural este aproximativ plat, folosit ca teren arabil. Drumul comunal în zona podului nu este modernizat şi are zestrea rutieră din macadam.

După modul de execuţie al structurii, podul este dimensionat la clasa E de încărcare – convoi A30 s V80 în anul 1985. Albia este amenajată şi protejată cu diguri de pământ cu înălţime de minim 2,50 m.

Principalele lucrări de intervenţie locale pentru asigurarea traversării pârâului sunt:

  • lucrările de reabilitare a podului se vor executa sub circulaţie pe jumătate de cale semnalizat corespunzător lucrărilor de poduri;
  • desfacerea căii şi a stratului suport hidroizolaţie;
  • desfacere parapet de protecţie pietonal;
  • demolare consolă de trotuare;
  • execuţie găuri de aerisire fâşii;
  • curăţarea prin sablare a betoanelor segregate superficial şi a armăturilor;
  • curăţare rosturi de dilataţie şi execuţie articulaţii pe pile;
  • execuţie placă de suprabetonare de min.15 cm din beton C30/37;
  • conlucrarea dintre suprastructura existentă şi placa de suprabetonare se va face prin intermediul ancorilor chimice fixate între fâşii;
  • montare guri de scurgere în poziţia celor existente;
  • amenajare trotuare şi montare borduri înalte de protecţie pietoni;
  • dispozitive etanşe pentru acoperirea rosturilor de dilataţie la culei;
  •  execuţie sistem rutier din beton asfaltic pe pod şi rampe, conform unui proces tehnologic de execuţie;
  • amenajare ziduri de gardă pentru montare plăci de racordare cu lungime de 3.00 m;
  • adaptare console de trotuar la noua secţiune de pod;
  • curăţarea armăturilor se face până la obţinerea lucrului metalic;
  • torcretare elevaţii culei şi pile;
  • consolidare rost elevaţii-fundaţii pile;
  • pentru sporirea protecţiei armăturilor la tablier şi elevaţii toate betoanele se vor vopsi cu vopsele special pentru betoane industriale;
  • injectarea fisurilor constatate şi a celor care ar mai apărea;
  • amenajare şi completare sferturi de con şi casiuri la capetele podului;
  • semnalizarea rutieră la pod şi rampe;
  • amenajarea acostamentelor;
  • montare parapet metalic direcţional pe rampe;
  • Lucrările de intervenţie la pod peste pârâul Cormos nu prevăd ocupare de noi terenuri.

 În urma verificării albiei amenjate (îndiguite) nu sunt necesare lucrări de amenajare albie (recalibrare, decolmatare).

Prin aplicarea Instrucţiunilor pentru stabilirea stării tehnice a unu pod, indicativ AND 522 – 2002, la podul peste pârâul Carmas în localitatea Racoşul de Sus, se încadrează în clasa stării tehnice IV – stare nesatisfăcătoare.

Pod km 4+650 peste pârâul Rika (afluent al pârâului Cormos)

Podul este din lemn masiv, cu două deschideri de 6.00m. Elevaţiile sunt piloţi bătuţi la 70 cm cu diametru de 30 cm şi înălţime de la nivelul apei de 3.00m. Conlucrarea în transversal a piloţilor este asigurată de bagheta de lemn. Pe capul fiecărui pilot reazămă grinzile de lemn cu secţiunea de 35x35 cm. Podina este din lemn cu grosime de 10 cm. În zona traversării, terenul este aproximativ plat, folosit ca teren arabil. Drumul comunal în zona podului nu este modernizat şi are zestrea rutieră din macadam.

Prin aplicarea Instrucţiunilor pentru stabilirea stării tehnice a unui pod, indicativ AND 522 – 2002, la podul peste pârâul Cormos în localitatea Racoşul de Sus, se încadrează în clasa stării tehnice V – starea tehnică nu asigură condiţiile minime de siguranţă a circulaţiei.

Podul propus asigură secţiunea de scurgere pentru debitul maxim de 1% cu o gardă pentru plutitori mai mare de 1.00m. Cota liniei roşii pe pod a fost dictată mai sus faţă de nivelul minim impus de NAE, de către cota longitudinală a axului drumului (linie roşie).

Soluţia propusă este un pod din beton armat cu o singură deschidere simplu rezemat, ce va traversa normal pârâul cu o deschidere de 12.00m, asigurând un gabarit de 7.00m carosabil şi 2 trotuare de 0.75m. Infrastructurile masive fundate direct din beton armat.

Pentru pod peste pârâul Rika suprafaţa ocupată este de 382.50 m2 (pod, rampe şi aripi).

  • :

Grinzi cu corzi aderente tip perpendicular, L=12.00m; h=0,52m, aranjate joantiv 13 bucăţi în secţiune care vor conlucra la partea superioară prin intermediul unei plăci de suprabetonare din beton armat C30/37 cu armătura PC52 şi OB37.

Sistemul rutier (calea):

  • beton asfaltic cilindrat tip BAP16m 4+3cm;
  • protecţie hidroizolaţie BA8 – 2 cm;
  • hidroizolaţie performantă – 1 cm.

Podul va fi echipat cu borduri înalte pentru delimitarea pietonilor pe pod şi parapeţi pietonali. Gabaritul total al podului va fi de 9.00 m.

Infrastructura (culei):

Culeele sunt de greutate şi se vor executa din beton armat. Fundaţiile sunt directe, fundate pe un strat bun de fundare. Elevaţiile sunt masive armate la partea superioară: bancheta de rezemare, ziduri de gardă şi ziduri întoarse, scurte de 2.00 m. Rosturile de dilataţie dintre suprastructură şi culei sunt de 20 mm. Trecerea de la mediul rigid pe pod la mediu elastic pe drum se va realiza prin intermediul plăcilor de racordare scurte L=3.00m. Podul este prevăzut cu aripi şi scări de acces în albie.

Principalele lucrări de intervenţie asupra secţiunii de scurgere sunt: îndepărtare vegetaţie, decolmatare şi reprofilare albie pe 6 lungimi de pod (trei amonte şi trei aval).

Podurile se încadrează în clasa tehnică III şi clasa de încărcare E (convoi A30, V80).

Regulamentul privind “Stabilirea categoriei de importanţă a construcţiei” conform H.G. 261/94 încadrează obiectivul în categoria de lucrări de importanţă B – construcţii de importanţă deosebită.

- cumularea cu alte proiecte – în zonă au fost efectuate proiecte similare.

- utilizarea resurselor naturale - nu este cazul;

- producţia de deşeuri – deşeuri diverse (solide – balast, pietriş, lemn, metal, etc.), vâscoase (bitum, grăsimi, uleiuri, etc.), în cantităţi modeste, se vor neutraliza sau depozita în locuri special amenajate conform H.G. nr. 856/2002.

Deşeurile rezultate în urma executării lucrărilor de săpături, pregătirea suprafeţei, sunt pietrişul şi surplusul de pământ dislocat din şanţuri. Pietrişul, nisipul şi pământul dislocat şi nerefolosibil în cadrul lucrării, va fi încărcat şi transportat în locurile indicate de autoritatea contractantă. În cazul producerii unor deşeuri accidentale la maşinile şi utilajele folosite la execuţia lucrării, acestea se vor capta în rezervoare metalice şi se vor transporta la staţii speciale de reciclare.

Gunoaiele menajere provenite de la organizarea de şantier vor intra în circuitul de evacuare al exploatării de gospodărie comunală.

- emisiile poluante, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

- surse de poluare în perioada de funcţionare: nu este cazul;

- riscul de accident, ţinându-se seama în special de substanţele şi de tehnologiile utilizate - risc redus, se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii, de exploatare corectă a utilajelor;

- utilizarea existentă a terenului – lucrările se vor executa în domeniu public al oraşului Baraolt conform Certificatului de urbanism nr. 30 din 24.08.2017 emis de Primăria Oraşului Baraolt. Drumul comunal DC 38, face legătura dintre localităţile Baraolt, Racoşul de Sus şi Vârghiş, pornind din DJ131B la marginea de sud-vest a oraşului Baraolt. Drumul traversează central localitatea Racoşul de Sus şi se termină în DJ131.

- relativa abundenţă a resurselor naturale din zonă, calitatea şi capacitatea regenerativă a acestora – nu este cazul.

 Capacitatea de absorbţie a mediului, cu atenţie deosebită pentru:

a) zonele umede - nu este cazul;

b) zonele costiere- nu este cazul;

c) zonele montane şi cele împădurite – nu este cazul;

d) parcurile şi rezervaţiile naturale – nu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislaţia în vigoare, cum sunt: zone de protecţie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale şi bazine piscicole amenajate – nu este cazul; 

f) zonele de protecţie specială – nu este cazul;

g) ariile în care standardele de calitate a mediului stabilite de legislaţie au fost deja depăşite – nu este cazul;

h) ariile dens populate – lucrările se vor desfăşura  pe domeniul public al oraşului Baraolt, DC 38 Baraolt –Vârghiş km 0+000 - 5+689;

i) peisajele cu semnificaţie istorică, culturală şi arheologică – nu este cazul. 

 Caracteristicile impactului potenţial

a) extinderea impactului: aria geografică şi numărul persoanelor afectate – impact local, numai pe durata realizării lucrărilor. Poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

b)  natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

c) mărimea şi complexitatea impactului: impact redus;

d) probabilitatea impactului – numai în perioada de execuţie, în cazul poluărilor accidentale;

e) durata, frecvenţa şi reversibilitatea impactului – potenţial impact în perioada de execuţie.

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

Proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile aduse de: OUG nr. 154 din 12 noiembrie 2008, Legea nr. 329 din 5 noiembrie 2009 şi Legea nr. 49 din 7 aprilie 2011, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

Condiţiile de realizare a proiectului:                                          

  1. Solicitarea şi obţinerea tuturor avizelor şi acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 30 din 24.08.2017 emis de Primăria Oraşului Baraolt, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;
  2. Se va solicita punct de vedere sau aviz din partea SGA Covasna;
  3. Se va solicita punct de vedere din partea Primăriei, drumul fiind la limita sitului Natura 2000;
  4. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  5. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  6. Respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
  7. Respectarea prevederilor Legii nr. 47/2012 pentru modificarea și completarea Legii nr. 24/2007 privind reglementarea și administrarea spațiilor verzi din intravilanul localităților.
  8. Se vor respecta prevederile HG 173/2000 actualizată, privind reglementarea regimului special privind gestiunea şi controlul bifenililor policloruraţi şi ale altor compuşi similari;
  9. Pe toată durata de implementare a proiectului, executantul și beneficiarul au obligaţia să respecte cu stricteţe, toate prevederile cuprinse în normele de prevenire și stingere a incendiilor;
  10. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  11. Se interzice poluarea solului cu carburanţi, uleiuri uzate în urma operaţiilor de staţionare, aprovizionare, depozitare sau alimentare cu combustibili a utilajelor şi a mijloacelor de transport sau datorită funcţionării necorespunzătoare a acestora;
  12. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate şi neamenajate special în acest sens;
  13. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  14. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament, suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură.
  15. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  16. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  17. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor, în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

 

Proiectul propus nu necesită parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare adecvată (se aplică pentru proiectele pentru care autoritatea competentă pentru protecţia mediului a decis că nu este necesară parcurgerea procedurii de evaluare adecvată).

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii atrage suspendarea sau anularea acesteia, după caz, în conformitate cu prevederile legale.

Înaintea punerii în funcţiune a obiectivului, titularul proiectului are obligaţia de a solicita autorizaţie de mediu şi/sau revizuirea autorizației de mediu existente, conform Ord. M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de mediu, cu modificările şi completările ulterioare, după caz.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

  Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                          Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                        Ing. Ghican Oana Elena

PROIECT

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Nr. 105 din data de 23.10.2017

 

Ca urmare a solicitării depuse de Primăria Oraşului Baraolt prin Lazar Kiss Barna Andras primar pentru UAT Oraşul Baraolt, cu sediul/domiciliul în județul Covasna, oraş Baraolt, str. Libertăţii, nr. 2, tel/fax. 0267/377507, pentru proiectul ALIMENTARE CU APĂ ÎN SATUL RACOŞUL DE SUS, ORAŞ BARAOLT, JUD. COVASNA”, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 5832/08.09.2017 (nr. Registratură electronică 517/07.09.2017), în baza Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,  

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedintei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 15.09.2017 că proiectul ALIMENTARE CU APĂ ÎN SATUL RACOŞUL DE SUS, ORAŞ BARAOLT, JUD. COVASNApropus a fi amplasat în oraşul Baraolt, DC 38, nr. F.N., judeţul Covasna, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

 

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

- proiectul se încadrează în prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009, anexa nr. 2, pct. 13, litera a);

- anunț public afișat de titular în ziarul Observatorul de Covasna din data de 14.09.2017 privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu;

- anunț public afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu;

- proiectul deciziei etapei de încadrare afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro);

- anunț public afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) privind decizia etapei de încadrare;

- anunț public afișat de titular în ziarul Observatorul de Covasna din data de 21.09.2017 privind decizia etapei de încadrare;

- în urma anunţurilor publice nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;

- memoriu de prezentare întocmit în conformitate cu prevederile Art. 2.1 din Ord. Nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului Metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar înregistrat la APM Covasna cu nr. 6472/05.10.2017;

- listă de control pentru etapa de încadrare în procedura EA emisă de Compartimentul Arii Protejate din cadrul APM Covasna;

- aviz favorabil emis de Sistemul de Gospodărire a Apelor Covasna nr. 48 din 02.10.2017;

- aviz favorabil nr. 51 din 19.10.2017 emis de custozii parteneri ai ariei naturale protejate Situl Natura 2000 ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor;

- prin aplicarea criteriilor din Anexa 3 la HG 445/2009, s-au constatat următoarele:   

Caracteristicile proiectului:

- mărimea proiectului – proiectul prevede realizarea unei reţele de aducţiune cu lungimea de 12884 m de la staţia de tratare a apei existentă până la punctul de gospodărire – rezervor 300 m3, de unde, prin reţeaua de distribuţie cu o lungime de 24332 m se vor alimenta gospodăriile din satul Racoşul de Sus.

Lucrările se vor executa în intravilanul localităţii Baraolt, sat Racoşul de Sus, respectiv pe domeniul public al oraşului Baraolt, pe traseul DC 38 şi incinta staţiei de tratare a apelor Baraolt. O parte din reţeaua de aducţiune va fi amplasată pe DC 38, porţiune aflată pe teritoriu administrativ al comunei Vârghiş cu acordul proprietarului. Lungimea reţelei de aducţiune care va fi amplasată pe domeniul public al comunei Vârghiş este de 410 m.

Satul Racoşul de Sus este localizat în nord-vestul judeţului Covasna, în depresiunea Baraoltului, mărginită la est şi sud de munţii Baraoltului, la vest de munţii Persani, la nord şi nord-est de munţii Harghitei. Teritoriul administrativ al oraşului Baraolt se învecinează la nord cu comunele Vârghiş şi Brăduţ, la est cu comuna Băţani, la sud cu comuna Aita Mare, iar la vest cu judeţul Brasov.

Localitatea Racoşul de Sus se situează în partea vestică a judeţului Covasna și aparţine oraşului Baraolt, la o distanţă de circa 7 km la vest de oraş, de-alungul drumului Dc 38, pârâul Cormos şi  pârâul Nadas.

Accesul în zonă se realizează prin drumul judeţean DJ 131 din care se ramifică drumul comunal DC 38.

Scopul lucrării este realizarea sistemelor de alimentare cu apă în orașul Baraolt, satul Racoșul de Sus, județul Covasna.

Măsurile prevăzute în prezenta lucrare constau în investiţii specifice pentru îmbunătăţirea infrastructurii de apă/apă uzată în orașul Baraolt având ca obiective:

Grup de pompare + Aducţiune

Grupul de pompare este echipat cu două electropompe ( 1A+1R ) cu Hp = 60 m şi Qp = 3 l/s. Lungimea totală a conductelor de aducțiune L= 3868 m;

Grupul de pompare este amplasat în incinta staţiei de tratare a oraşului Baraolt, apa potabilă este prelevată din bazinul de stocare şi pompată în rezervorul de înmagazinare a satului Racoşul de Sus. Electropompele sunt adăpostite în sala pompelor din Gospodăria de apă a oraşului Baraolt aflat în demisolul clădirii.

Transportul apei de la Gospodăria de apă a oraşului Baraolt până în rezervorul de înmagazinare se face printr-o conductă forţată de polietilenă PE 100, L=3868 m cu Dn 110 mm, Pn 10 bar, transportul apei făcându-se prin pompare. Pe traseul aducţiunii se execută 3 cămine de vane şi golire, 4 cămine de vane şi o subtraversare drum comunal DC38 SDC2 KM 5+665, o supratraversare pârâul Vârghiş, o subtraversare pârâul Rica şi o subtraversare de canale şi viroage.

Lucrările la aducţiunea de apă sunt subterane fiind vizibile numai capacele căminelor ce se ridică asupra terenului cu 0,20 m.

Gospodăria de apă – Rezervor metalic 300 mc

Din punct de vedere morfologic, rezervorul de apă va fi amplasat la o cotă medie de 525 m, situat la nord-vest de localitate, la sud de valea pârâului Nadeş. Amplasamentul se va îngrădi în două laturi cu şanţ de gardă trapezoidal din elemente prefabricate din beton 40x70x50 pe un pat de 5 cm nisip, în lungime totală de L=103 m. Se va institui perimetrul de protecţie cu regim sever, împrejmuire plasă zincată şi plastificată pe stâlpi de ţeavă, prevăzut cu o poartă de acces auto în lungime totală de L=165 m, toată suprafaţa fiind de 1800 m2 , aflată în domeniul public al comunei.

Gospodăria de apă se compune din:

  • Rezervor 300 mc, cu izolație întărită Sc=57,28 m2, având dimensiunile: D = 9.170 m, H = 5.130;
  • arie manta:     147.7 m2;
  • arie acoperiş:    66    m2;
  • volum:              339    m3;
  • Gospodăria de apă se compune din:
  • Rezervor 300 m3 ;
  • Cămin vane şi apometru;
  • Drumuri şi platforme;
  • Reţele subterane în incintă;
  • Porţi metalice;
  • Împrejmuire;
  • Plantaţie de protecţie şi spaţii verzi;
  • Canal pluvial;
  • Cămin de scurgere;
  • Temperatura exterioară: -210C;
  • Temperatura interioară : 50C;

Rezervorul este amplasat pe o platformă de beton, acoperişul fiind format din perete tip sandwich, cu izolaţie termică, montat pe structură de traverse zincate. Corpul rezervorului este format din plăci de oţel galvanizat cu dimensiunea de 1250x2500 mm. Virolele cilindrice sunt montate cu ajutorul unor cricuri hidraulice. Acoperirea anticorozivă este realizată prin zincare la cald, grosimea plăcilor fiind cuprinsă între 2-6 mm. Izolaţia termică este aplicată în interiorul rezervorului metalic din plăci de polistiren expandat de o grosime de 100 mm şi panouri sandwich din poliuretan cu grosime de 100 mm. Etanşeitatea rezervorului este datorată unei pungi din Epdm/Butyl care ţine apa, aceasta fiind protejată printr-un geotextil amplasat între membrană şi polistirenul expandat. Ştuţurile de racordare, consolele de fixare a ţevilor la interior şi accesoriile incluse în rezervor sunt fabricate din oţel galvanizat. Scara de acces din aluminiu cu crinolină şi cu platforma de acces şi inspecţie va fi montată şi fixată pe marginea rezervorului astfel încât să asigure accesul la deschiderea superioară a rezervorului.

Rețea de distribuție: este amplasată numai în intravilanul satului pe domeniu public în sistem ramnificat astfel încât să transporte debite de apă corespunzătoare tuturor folosinţelor, să asigure presiunile de serviciu în punctele cele mai îndepărtate şi cele mai înalte, cât şi presiunea necesară funcţionării hidranţilor de incendiu. Reţeaua de distribuţie se va executa din conducte de polietilenă de înaltă densitate, PE100, PN10, SDR17 cu diametre între Dn: 63mm, 75mm ,110mm, 125 mm. Reţeaua de distribuţie conţine în mare majoritate numai construcţii subterane, părţile vizibile ale sistemului fiind: hidranţii supraterani – 41 buc. şi capacele căminelor de vane şi golire – 1 buc., cămin de vane – 7 buc., cămin de golire – 8 buc. Subtraversările drumului comunal s-au proiectat în conducte de protecţie din mase plastice, etanşate la capete, prevăzute cu o coloană de observaţie cu diametru maxim de 300 mm, iar în cazul subtraversărilor drumurilor comunale nu s-au prevăzut coloane de observaţie. Hidranţii supraterani sunt amplasaţi în zona centrală a localităţii. Sunt prevăzuţi şi hidranţi de incendiu în număr de 41 buc.

Lungimea totală a conductelor de distribuție L=6083 m;

  • Branşamentele de apă la consumatori 355 buc. ;
  • Necesarul și cerința de apă;
  • Necesarul de apă Qzimax=166,1  mc/zi=1,92 l/s
  • Cerința de apă      Qzimax=192    mc/zi=2,22 l/s

Utilităţile sunt asigurate în cadrul sistemului de alimentare cu apă a oraşului Baraolt.

- cumularea cu alte proiecte – în zonă au fost efectuate proiecte similare.

- utilizarea resurselor naturale - nu este cazul;

- producţia de deşeuri – deşeurile rezultate în perioada de execuţie (deşeuri rezultate din construcţii, deşeuri menajere produse de personalul care lucrează pe şantier etc.) vor fi depozitate selectiv şi preluate ulterior de către firme autorizate. Se interzice depozitarea necorespunzătoare de materiale în afara amplasamentului. În cazul săpăturilor care au fost executate în spaţii verzi, suprafaţa solului se reface la starea iniţială;

- emisiile poluante, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

- surse de poluare în perioada de funcţionare: nu este cazul;

- riscul de accident, ţinându-se seama în special de substanţele şi de tehnologiile utilizate - risc redus, se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii, de exploatare corectă a utilajelor;

- utilizarea existentă a terenului – lucrările se vor executa în intravilanul localităţii Baraolt, sat Racoşul de Sus, respectiv pe domeniul public al oraşului Baraolt, pe traseul DC 38 şi incinta staţiei de tratare a apelor Baraolt conform Certificatului de urbanism nr. 29 din 24.08.2017 emis de Primăria Oraşului Baraolt.

- relativa abundenţă a resurselor naturale din zonă, calitatea şi capacitatea regenerativă a acestora – nu este cazul.

 Capacitatea de absorbţie a mediului, cu atenţie deosebită pentru:

a) zonele umede - nu este cazul;

b) zonele costiere- nu este cazul;

c) zonele montane şi cele împădurite – nu este cazul;

d) parcurile şi rezervaţiile naturale – nu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislaţia în vigoare, cum sunt: zone de protecţie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale şi bazine piscicole amenajate – nu este cazul; 

f) zonele de protecţie specială – proiectul se află la marginea şi parţial în interiorul ariei protejate Natura 2000 - ROSPA 0027 – Dealurile Homoroadelor;

g) ariile în care standardele de calitate a mediului stabilite de legislaţie au fost deja depăşite – nu este cazul;

h) ariile dens populate – lucrările se vor executa în intravilanul localităţii Baraolt, sat Racoşul de Sus, respectiv pe domeniul public al oraşului Baraolt;

i) peisajele cu semnificaţie istorică, culturală şi arheologică – nu este cazul. 

 Caracteristicile impactului potenţial

a) extinderea impactului: aria geografică şi numărul persoanelor afectate – impact local, numai pe durata realizării lucrărilor. Poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

b)  natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

c) mărimea şi complexitatea impactului: impact redus;

d) probabilitatea impactului – numai în perioada de execuţie, în cazul poluărilor accidentale;

e) durata, frecvenţa şi reversibilitatea impactului – potenţial impact în perioada de execuţie.

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

Proiectul propus intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile aduse de: OUG nr. 154 din 12 noiembrie 2008, Legea nr. 329 din 5 noiembrie 2009 şi Legea nr. 49 din 7 aprilie 2011, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

Condiţiile de realizare a proiectului:                                          

  1. Solicitarea şi obţinerea tuturor avizelor şi acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 29 din 24.08.2017 emis de Primăria Oraşului Baraolt, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;
  2. Se vor respecta condiţiile impuse în avizul emis de Sistemul de Gospodărire a Apelor Covasna nr. 48 din 02.10.2017;
  3. Se va solicita punct de vedere sau aviz din partea Direcției de Sănătate Publică Covasna;
  4. Se vor respecta condiţiile impuse prin avizul favorabil nr. 51 din 19.10.2017 emis de custozii parteneri ai ariei naturale protejate Situl Natura 2000 ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor şi anume:
  • Respectarea Planului de management al ariei de protecţie specială avifaunistică ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor;
  • Respectarea regulamentului ariei de protecţie specială avifaunistică ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor;
  • Respectarea condiţiilor specifice impuse prin avizul emis de custozi;
  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
  4. Respectarea prevederilor Legii nr. 47/2012 pentru modificarea și completarea Legii nr. 24/2007 privind reglementarea și administrarea spațiilor verzi din intravilanul localităților.
  5. Se vor respecta prevederile HG 173/2000 actualizată, privind reglementarea regimului special privind gestiunea şi controlul bifenililor policloruraţi şi ale altor compuşi similari;
  6. Pe toată durata de implementare a proiectului, executantul și beneficiarul au obligaţia să respecte cu stricteţe, toate prevederile cuprinse în normele de prevenire și stingere a incendiilor;
  7. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  8. Se interzice poluarea solului cu carburanţi, uleiuri uzate în urma operaţiilor de staţionare, aprovizionare, depozitare sau alimentare cu combustibili a utilajelor şi a mijloacelor de transport sau datorită funcţionării necorespunzătoare a acestora;
  9. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate şi neamenajate special în acest sens;
  10. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  11. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament, suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură.
  12. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  13. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  14. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor, în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

 

Proiectul propus nu necesită parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare adecvată (se aplică pentru proiectele pentru care autoritatea competentă pentru protecţia mediului a decis că nu este necesară parcurgerea procedurii de evaluare adecvată).

 

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii atrage suspendarea sau anularea acesteia, după caz, în conformitate cu prevederile legale.

 

Înaintea punerii în funcţiune a obiectivului, operatorul instalaţiei are obligaţia de a solicita autorizaţie de mediu şi/sau revizuirea autorizației de mediu existente, conform Ord. M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de mediu, cu modificările şi completările ulterioare, după caz.

 

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

 

                                                                        

 

 

  Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                     Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                        Ing. Ghican Oana Elena