Back

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

din 12.08.2016

 

Ca urmare a solicitării depuse de COMUNA ZĂBALA, cu sediul în comuna Zăbala, satul Zăbala, nr. 476, judeţul Covasna, tel/fax: 0267.375.213, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 4532/08.08.2016  (nr. Registratură electronică 394/05.08.2016), în baza Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,      

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăsurate în cadrul şedintei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 12.08.2016, ca proiectul Modernizare parte carosabilă pe drumul comunal DC 13, km 7+315 – 7+740 în comuna Zăbala, judeţul Covasnapropus a fi amplasat în comuna Zăbala, satul Surcea, judeţul Covasna, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

 

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

-  proiectul se încadrează în prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009, anexa nr. 2, la punctul 10 litera e), corelat cu punctul 13 litera a);

- în urma anunţurilor publice nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;

-  prin aplicarea criteriilor din Anexa 3 la HG 445/2009, s-au constatat următoarele:   

Caracteristicile proiectului:

mărimea proiectului – proiectul propune reabilitarea drumului comunal DC13 pe traseul cuprins între Km 7+315 – 7+740, pe o lungime de 0,425 km. Necesitatea lucrărilor propuse este în primul rând argumentată de starea fizică degradată a drumului. Terenurile ocupate de sectorul de drum comunal DC13 studiat sunt în domeniul public al comunei Zăbala, în intravilanul localității Surcea. Atât pe timpul execuţiei cât si după finalizarea acestora nu se vor ocupa terenuri care sunt în circuitul agricol, alte proprietăţi de stat sau private. Lucrările se vor desfăşura pe platforma existentă a drumului comunal. Suprafaţa maximă afectată de lucrările de modernizare a străzii, este de aprox. 3822 mp. S-a optat pentru realizarea unui structuri rutiere suple: lăţimea platformei drumului = 6,00 m, lăţimea părţii carosabile = 5,00 m, lăţime acostamente din piatră spartă = 2 x 0,50 m.

Straturi proiectate pe sectorul Km 7+315 – 7+575:

- 6 cm beton asfaltic BAR16 în strat de uzură;

- 12 cm strat de bază din piatră spartă;

- 15 cm strat de fundație din agregate amestec optimal 0-63 mm;

- 20 cm strat de formă din pământuri coezive si slab coezive stabilizate cu 4% liant hidraulic rutier;

Straturi proiectate pe sectorul Km 7+575 – 7+740:

- 6 cm beton asfaltic BAR16 în strat de uzură;

- 12 cm strat de bază din piatră spartă;

- 15 cm strat de fundație din agregate amestec optimal 0-63 mm;

Apele pluviale de pe platforma drumului se colectează în sanţurile neprotejate existente și proiectate, care se profilează pe o lungime de L = 622,00 m, situate la marginea platformei acostamentului. Aceste ape se evacuează din zona drumului prin podeţele transversale/laterale existente si se descarcă în Râul Negru prin canalele existente. Pe tronsonul studiat între km 7+315 – 7+740, nu există podeţe tubulare/dalate transversale, respectiv nu sunt necesare podeţe tubulare noi proiectate. Gurile de scurgere sunt cele existente actual, care nu se modifică.

Cele 2 buc. drumuri laterale care se intersectează cu drumul comunal DC13 pe tronsonul studiat, se vor amenaja pe o lungime de 15,0 m respectiv 11,00 m, cu structură rutieră identică cu cea proiectată pe DC13 km 7+575 – 7+740;

cumularea cu alte proiecte – în zonă nu sunt propuse sau în curs de realizare alte proiecte similare;

- utilizarea resurselor naturale: nisip, pietriş folosit pentru sistemul rutier;

- producţia de deşeuri – deşeurile rezultate în perioada de execuţie (deşeuri de materiale de construcţii, de piatră şi spărturi de piatră, beton, deşeuri menajere produse de personalul care lucrează pe şantier etc.) vor fi depozitate selectiv şi preluate ulterior de către firme autorizate.

- emisiile poluante, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

- surse de poluare în perioada de funcţionare: traficul rutier;

riscul de accident, ţinându-se seama în special de substanţele şi de tehnologiile utilizate – se vor respecta cu stricteţe normativele de protectia muncii, de exploatare corectă a utilajelor şi prevederile fişelor tehnice de securitate;

utilizarea existentă a terenului – teren în intravilan, domeniu public al comunei Zăbala;

- relativa abundenţă a resurselor naturale din zonă, calitatea şi capacitatea regenerativă a acestora –  nu este cazul.

- Capacitatea de absorbţie a mediului, cu atenţie deosebită pentru:

a) zonele umede - nu este cazul;

b) zonele costiere- nu este cazul;

c) zonele montane şi cele împădurite –  nu este cazul;

d) parcurile şi rezervaţiile naturale –  nu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislaţia în vigoare, cum sunt: zone de protecţie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale şi bazine piscicole amenajate –  nu este cazul; 

f) zonele de protecţie specială – nu este cazul;

g) ariile în care standardele de calitate a mediului stabilite de legislaţie au fost deja depăşite – nu este cazul;

h) ariile dens populate – amplasamentul se află în intravilanul satului Surcea;

i) peisajele cu semnificaţie istorică, culturală şi arheologică – traseul străzii nu suferă modificări;

-  Caracteristicile impactului potenţial

a) extinderea impactului: aria geografică şi numărul persoanelor afectate – impactul este local, pe amplasament şi în imediata vecinatate a acestuia;

b) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

c) mărimea şi complexitatea impactului: nu vor fi schimbări profunde ale factorilor de mediu; impact nesemnificativ în perioada de functionare şi reversibil;

d) probabilitatea impactului – în cazul poluărilor accidentale şi în caz de calamităţi naturale;

e) durata, frecvenţa şi reversibilitatea impactului – impact nesemnificativ, reversibil.

 

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  2. titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  4. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  5. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  6. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  7. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  8. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  9. Pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale;
  10. obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 453/13.11.2015 eliberat de Consiliul Judeţean Covasna, şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  11. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;

 

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii atrage suspendarea sau anularea acesteia, după caz, în conformitate cu prevederile legale.

Prezenta decizie îşi păstrează valabilitatea pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului. Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                Întocmit,

           Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                  Ing. Farkas János