Back

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

din data de 20.11.2018

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA SÂNZIENI PRIN BALOGH TIBOR PRIMAR cu sediul/domiciliul în comuna Sânzieni, sat Sânzieni, str. Principală, nr. 337, județul Covasna, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 6254/06.11.2018 în baza:

  • Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, cu modificările şi completările şi ulterioare;
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,  

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăsurate în cadrul şedintei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 16.11.2018 că proiectul “Refacere pod situat pe DC1A peste pârâul Casin Km 5+070, după inundații, Refacerea lucrărilor de protecție a malurilor la podul peste pârâul Casin Km 0+120, situat pe DC1A, după inundații” – în regim de urgență propus a fi amplasat în comuna Sânzieni, str. DC1A, judeţul Covasna, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

- proiectul se încadrează în prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009, anexa nr. 2, la pct. 13, lit. a) corelat cu pct. 10, lit f);

- în urma anunţurilor publice afișate pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) în data de 07.11.2018, respectiv publicat de către titular în ziarul Observatorul de Covasna la data de 12.11.2018, privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;

- Autorizație de construire nr. 26/09.08.2018;

-  prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele: 

Descrierea proiectului: proiect de dimensiuni medii, care prevede

  1. Refacere pod situat pe DC 1A peste pârâul Casin Km 5+070, după inundații
  2. Refacerea lucrărilor de protecție a malurilor la podul peste pârâul Casin Km 0+120, situat pe DC1A, după inundații – în regim de urgență

Din punct de vedere administrativ – teritorial, cele două poduri existente peste pârâul Cașin sunt amplasate pe drumul comunal DC1A la km 5+070 repectiv 0+120.

Podul peste pârâul Cașin pe DC 1A la km 5+070 este situat în sud-estul comunei Sânzieni, într-o zonă în care pe ambele maluri sunt terenuri agricole, fără alte obiective adiacente. Podul a fost construit în anul 2008 și are o singură deschidere de cca. 18.94 m.

Podul peste pârâul Cașin pe DC 1A la km 0+120 este situat în nord-vestul comunei Sânzieni, într-o zonă în care pe ambele maluri sunt terenuri agricole, fără alte obiective adiacente. Podul a fost construit în anul 1980 și are o lungime totală de 28,0 m, are două deschideri realizate din fâșii cu goluri de 11,0 m lungime.

                                                         

Terenul pe care se execută lucrările proiectate este în suprafață de cca. 3894 mp pentru podul de pe DC 1A la km 5+070 și de cca. 3418 mp pentru podul de pe DC1A la m 0+120.

Folosința actuală a terenului este de: drum comunal.

Terenul aparține domeniului public al comunei Sânzieni.

Pentru refacerea lucrărilor de protecție a malurilor, albiei – după inundații și asigurarea acurgerii debitului de calcul s-au prevăzut amenajări ale albiilor în scopul sporirii capacității de scurgere în zonele celor două poduri după cum urmează:

  1. Refacere pod situat pe DC 1A peste pârâul Casin Km 5+070

Amenajările proiectate, în vederea stabilizării patului albiei și limitarea afuierilor la infrastructura podului, constau din:

  • Execuția unui prag de fund, la aproximativ 40.0 m în aval de axul podului; pragul are lungimea de 20.0 m, secțiunea trapezoidală, cu bazele de 4.50 m și 1.50 m, înălțimea de 1.20 m și se realizează din anrocamente conform ”Normativ pentru proiectarea lucrărilor de apărare a drumurilor, căilor ferate și podurilor împortiva acțiunii apelor curgătoare și lucrărilor” indicativ NP 067-2002
  • Ziduri de sprijin din gabioane în fața radierelor ambelor culei, prelungite în amonte și aval de marginile podului pe ambele maluri ale albiei minore. Zidurile au înălțimea de 4.00 m, și se execută în trepte. Pe malul stâng lungimea zidului este de 29.0 m din care în amonte 10.0 m, 10.0 m în fața culeii și în aval de pod 9.0 m. Zidul de pe malul drept are lungimea de 27.0 m, 10.0 m în amonte, 10.0 m în fața culeii și 7.0 m în aval.
  • Zidurile de sprijin sunt fundate pe o saltea din gabioane de 0.50 m grosime aplicată pe toată lățimea albiei.
  • Suprafețele saltelei și gabioanelor expuse contactului cu apă vor fi cămășuite cu beton C25/30 în grosime de 15 cm.
  • La capetele zonei protejate cu gabioane s-au prevăzut sub saltea praguri de fund înnecate, din gabioane 1.50 m x 1.00 m, cu lungimea de 20.0 m, pentru limitarea afuierilor la infrastructura podului.
  • În aval, în continuarea saltelei din gabioane, s-a prevăzut o saltea din anrocamente cu lățimea de 3.0 m, lungimea de 11.70 m și grosimea medie de 40 cm.
  • Refacerea rampei (terasamente și structură rutieră) de pe malul stâng pe toată lungimea afectată (cca. 3.0 m – 5.0 m).
  • Regularizarea albiei şi sporirea secţiunii de scurgere trapezoidală în amonte şi aval de salteaua din gabioane, pe o lungime a albiei de 70.0 m, lungimea cumulată fiind de 140.0 m.
  • Pe malul stâng amonte de axul podului, pe lungimea de cca. 47.0 m s-a prevăzut o protecție contra eroziunii prin îmbrăcarea taluzului cu un strat de anrocamente de   50 cm – 1.20 m grosime pe un strat de balast de 36 cm, pe un pinten din anrocamente 3.0 m x 1.20 m.
  • Pentru colectarea și evacuarea apelor de pe terenul adiacent, amonte de axul podului pe malul stâng al albiei, s-a prevăzut execuția unui podeț tubular prefabricat din beton armat cu ø 1000 mm, L=10.0 m și a unui șanț pereat cu beton C 25/30 cu L=5.0 m. Podețul va fi încastrat în zidul din gabioane, cota de scurgere fiind cu 31 cm mai sus decât nivelul apei la debitul de calcul. 

Caracteristicile tehnice ale construcției:

Podul existent este un pod din beton armat cu fundații indirecte din beton armat și are următoarele elemente geometrice:

            Lungime totală pod 26.10 m

            Lungime suprastructură 21.00 m

Lățime totală pod 9,35 m

Lățime parte carosabilă 7,00 m

Lățime trotuar 1x1.00 m

Suprastructură de rezistență

infrastructură 2 culei cu câte 3 coloane și radier

suprastructură 7 grinzi prefacbricate de 21 m lungime, suprabetonate

            Debitul de dimensionare Q5% 103.00 mc/sec

Clasa de importanță hidraulică IV

            Cota apei la debitul de calcul 566.21

Înălțimea de gardă 2.06 m

Înălțimea de construcție 1.22 m

Cota intradosului 568.24 m

Cota îmbrăcăminții în axul podului 569.50 m

Lucrări de protecție a albiei:

  • Parg de fund înnecat la 40.0 m aval h = 1.20 m secțiune trapezoidală cu l = 20.0 m
  • Ziduri de sprijin din gabioane h = 4.50 m
    • Pe malul stâng 29.0 m
    • Pe malul drept 27.0 m
  • Saltea din gabioane pe toată lățimea albiei 29.0 m
  • Praguri de fund înnecate la capetele zonei protejate cu gabioane 2x20.0 m secțiune dreptunghiulară 1.5x1.0 m
  • Protecție mal stâng cu anrocamente amonte de pod 47.0 m.
  1. Refacerea lucrărilor de protecție a malurilor la podul peste pârâul Casin Km 0+120

Amenajările proiectate, în vederea stabilizării patului albiei și limitarea afuierilor la infrastructura podului, constau din:

  • Execuția unui prag de fund înnecat la aproximativ 30.0 m în aval de axul podului, pe amplasamentul pragului de fund distrus; pragul de fund are lungimea de 25.0 m și se realizează din gabioane cu secțiunea 1.50 m x 1.00 m;
  • Saltele din anrocamente cu lățimea de 3.0 m, lungimea de 19.00 m și grosimea medie de 40 cm în amonte și aval de pragul de fund.
  • Apărări de maluri realizate din ziduri de sprijin din gabioane în dreptul podului, pe ambele maluri ale albiei minore. Zidurile au înălțimea de 1.50m, având lungimea cumulată de 36.0 m din care 17.50 m pe malul stâng și 18.50 m pe malul drept).
  • Pe zona dintre zidurile de sprijin din gabioane s-a prevăzut o saltea din gabioane cu h=0.50 m.
  • Suprafețele saltelei și gabioanelor expuse contactului cu apă vor fi cămășuite cu beton C25/30 în grosime de 15 cm.
  • La capetele zonei protejate cu gabioane s-au prevăzut praguri de fund înnecate, din gabioane 1.00 m x 1.00 m, cu lungimea de 25.0 m, pentru limitarea afuierilor la infrastructura podului.
  • Regularizarea albiei şi sporirea secţiunii de scurgere trapezoidală în amonte şi aval de salteaua din gabioane, pe o lungime a albiei de 75.0 m, lungimea cumulată fiind de 150.0 m.
  • Se va recalibra albia pârâului Cașin pe zona deschiderii podului adiacentă malului stâng, care este colmatată în totalitate, pe cca. 70.0 m în amonte ax pod și cca. 40.0 m în aval ax pod.

Caracteristicile tehnice ale construcției:

Podul existent este un pod din beton armat cu fundații indirecte din beton armat și are următoarele elemente geometrice:

            Lungime totală pod 28.00 m

            Lungime suprastructură 22.60 m

Lățime totală pod 6.05 m

Lățime parte carosabilă 5.35 m

Suprastructură de rezistență

infrastructură 2 culei, 1 pilă din beton fundate direct

suprastructură 2x5 fâșii cu goluri de 11 m lungime, suprabetonate

            Debitul de dimensionare Q5% 101.00 mc/sec

Clasa de importanță hidraulică IV

            Cota apei la debitul de calcul 579.07

Înălțimea de gardă 1.74 m

Înălțimea de construcție 80 cm

Cota intradosului 580.81 m

Cota îmbrăcăminții în axul podului 581.65 m

Lucrări de protecție a albiei:

  • Parg de fund înnecat la 30.0 m aval 25.0 m secțiune trapezoidală cu 1.5x1.0 m
  • Ziduri de sprijin din gabioane h = 1.50 m
    • Pe malul stâng 17.5 m
    • Pe malul drept 18.5 m
  • Saltea din gabioane pe toată lățimea albiei 18.0 m
  • Praguri de fund înnecate la capetele zonei protejate cu gabioane 2x25.0 m secțiune dreptunghiulară 1.5x1.0 m

Caracteristicile proiectului:

  1. dimensiunea și concepția întregului proiect: Proiectul de dimensiune medie, care prin implementarea lui va asigura derularea circulației în condiții de siguranță și confort. Se urmărește asigurarea condițiilor pentru dezvoltarea activității economice îngreunate și concomitent îmbunătățirea condițiilor de viață pentru populație, asigurarea accesului la serviciile de bază și protejarea moștenirii naturale din zonă în vederea realizării unei dezvoltări durabile.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate – în zonă au mai fost executate proiecte pentru reabilitare și modernizare.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: în faza de execuție se vor utiliza materiale specifice pentru execuția terasamentelor și starturilor de fundație ale rampelor podurilor (balast, pietrișuri, nisip și agregate de cariară: piatră spartă, cribluri, etc.).

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: deşeuri rezultate în perioada de execuţie: deşeurile rezultate în perioada de execuţie (deşeuri de construcție, deşeuri menajere produse de personalul care lucrează pe şantier etc.) vor fi depozitate selectiv şi preluate ulterior de către firme autorizate.

La terminarea lucrărilor, terenul ocupat temporar va fi readus la starea inițială.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de demolare/construire: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor și deşeurilor, organizare de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

- surse de poluare în perioada de funcţionare: nu este cazul;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii și PSI, a regulamentelor de exploatare a utilajelor.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): prin activitatea de execuție și exploatare, podurile reparate și consolidate nu afectează starea de sănătate a  populației din zonă.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: Terenul aparține domeniului public al comunei Sânzieni.

Folosința actuală a terenului este de: drum comunal.

Terenul pe care se execută lucrările proiectate este în suprafață de cca. 3894 mp pentru podul de pe DC 1A la km 5+070 și de cca. 3418 mp pentru podul de pe DC1A la m 0+120.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: lucrările ce fac obiectul prezentei documentații sunt amplasate în extravilanul localitățiilor Sânzieni, respectiv Cașinul Mic, comuna Sânzieni, județul Covasna.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – proiectul prevede refacerea lucrărilor de protecție a malurilor, albiei – după inundații și asigurarea acurgerii debitului de calcul prin amenajări ale albiilor în scopul sporirii capacității de scurgere în zonele celor două poduri;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice – nu este cazul;

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului   prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: lucrările propuse prin proiect se vor realiza pe un amplasament existent, ceea ce va afecta populația ce activează zona doar în mică măsură, și numai în perioada de execuție a lucrărilor.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): impact redus, realizat în principal pe perioada de implementare a proiectului și este local.

b) natura impactului: zgomot și vibrații produse de utilaje, emisii în aer generate pe perioada de execuție a lucrărilor.

c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

d) intensitatea și complexitatea impactului: redus, numai pe perioada execuției lucrărilor de modernizare, impactul se limitează în mare parte la nivel local;

e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: temporar, pe perioada executării lucrărilor.

g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul, se vor efectua lucrări de refacere și înlocuirea unor elemente ale podurilor.

(h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor.

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările aduse;

III. Motivele pe baza cărora s-au stabilit neefectuarea evaluării impactului asupra corpurilor de apă în conformitate cu decizia justificată privind necesitatea elaborării studiului de evaluare a impactului asupra corpurilor de apă:

  • în urma analizării documentației în cadrul ședinței CAT din cadrul APM Covasna s-a stabilit necesitatea obținerii Avizului de Gospodărire a Apelor Covasna.

Condiţiile de realizare a proiectului:

  • solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor și acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 33/08.08.2018 emis Primăria Comunei Sânzieni, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;
  • se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  • respectarea prevederilor Legii Apelor nr. 107/1996 cu completările și modificările ulterioare;
  • pentru protecţia zonelor de locuit şi a sănătăţii populaţiei se vor respecta Ordinului M.S. nr. 119 din 4 februarie 2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;
  • titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  • respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
  • se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  • se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură
  • deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  • implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  • pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale, la terminarea lucrărilor se impune refacerea terenurilor afectate de lucrări la starea iniţială;
  • titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  • titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizații,                                                        Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                     Ing. Csáki Gabriela