PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE
Proiect Decizia etapei de încadrare din 06.07.2023
Ca urmare a notificării adresate de BARABAS CSONGOR, cu domiciliul/sediul în Municipiul Sfantu Gheorghe, strada Lt. Paius David, nr.1, bl. 53, sc. C, ap. 19, județul Covasna, privind Elaborare Plan Urbanistic Zonal – Zona rezidentiala, propus a fi amplasat în comuna Arcus, satul Arcus, judeţul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 5167/23.06.2023, în baza:
- Ordonanței de Urgenţă nr. 68/06.11.2019 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, unde la Art. 6 se menționează că se înființează Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor;
- HG nr. 43/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor;
- H.G. nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea A.N.P.M. şi a instituţiilor aflate în subordinea acesteia, cu modificările şi completările ulterioare;
- O.U.G. nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare
- H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe (*actualizată*);
- OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
- Ord. nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidulu i metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
- Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
- Ord. nr. 1822/2020 privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare şi custodie a ariilor naturale protejate;
Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna
- ca urmare a consultării autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 05.07.2023 la sediul APM Covasna (proces-verbal nr. 19/05.07.2023);
- având în vedere că planul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;
- în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). corelat cu pct. c) şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
- dovada achitării tarifului aferent PUZ 500 lei –
- în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;
D e c i d e:
Planul Urbanistic Zonal – Zona rezidetiala, amplasat în comuna Arcus, satul Arcus, judeţul Covasna, nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.
Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.
1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:
a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:
Obiectul lucrarii
Planul urbanistic se elaboreaza în vederea introducerii terenui in intravilan si lotizarea acestuia in vederea construirii de case de locuit individuale.
Solicitari ale temei program :
Prin tema de proiectare initiatiorii lucrarii solicita lotizarea terenului în vederea construirii de case de locuit individuale.
Documentatia este elaborata pe baza prevederilor din Certificatul de Urbanism nr.500 din 03.10.2022 și a avizului de oportunitate nr. 26 din 29.12.2022 eliberate de Consiliul Judetean Covasna.
Prevederi ale Cetificatului de Urbansim:
-regimul juridic
terenul este în proprietatea initiatorilor lucrarii și nu se afla în zona de protecția monumete istorice sau ale naturii dar se afla în zona de protecția a obiectivelor speciale (unitate militara)
-regimul economic
Cele trei parcele insumeaza 5900mp
Conform PUG aprobat terenul este in extravilan
Folosinta actuala a terenului este arabil.
- regimul tehnic
se solicita elaborare PUZ, indicii urbanistici vor fi stabiliti prin PUZ
Terenul ce face obiectul studiului este compus din trei loturi situate la nord de un drum de exploatare agricola, pe o parte si cealalta a unui mic parau (neclasificat). Drumul si paraul sunt in domeniul public, loturile sunt in proprietatea initiatorilor studiului conform extraselor de carte funciara anexate în copie prezentei documentatii, respectiv:
Nr CF |
proprietari |
Categoria de flosinta |
mp |
28253 |
Barabas Zoltan si Barabas Noemi |
arabil |
1400 |
23834 |
Barabas Csongor |
arabil |
1400 |
23777 |
Barabas Csongor |
arabil |
3100 |
|
total |
|
5900 |
Conform PUG aprobat terenul este în extravilanul localitatii.
Date privind evolutia zonei :
Localitatea Arcus este in imediata apropiere fata de municipiul Sfantu Gheorghe motiv pentru care este o mare cerere pentru construirea de case de locuit individuale
La est de amplasament exista case de locuit.
Elemente ale cadrului natural :
Terenul ce face obiectul studiului este compus din trei loturi situate la nord de un drum de exploatare agricola, pe o parte si cealalta a unui mic parau (neclasificat).
Ocuparea terenurilor :
Principalele caracteristici ale functiunilor ce ocupa zona studiata :
Terenul este relativ plan și este liber de construcții.
Drumul si paraul sunt in domeniul public, loturile sunt in proprietatea initiatorilor studiului
Gradul de ocupare a zonei :
Terenul ce face obiectul studiului este teren arabil, nu exista construcții sau imprejmuiri.
Aspecte calitative ale fondului construit :
Asigurarea cu servicii a zonei, in corelare cu zonele invecinate:
Zona nu este supratraversata de culuare tehnice. Este posibila alimentarea cu energie electrica prin racord la reteaua existenta in zona, se poate realiza racordul la retea centralizata de apa potabila, nu se poate racorda zona la retea de canalizare menajera in momentul de fata. Utilitatile inexistente se pot asigura numai in sistem local, in etapa imediata. In etapele urmatoare, toate obiectivele se vor racorda la retele centralizate.
Asigurarea cu spatii verzi:
Terenurile care compun amplasamentul sunt ocupate in timpul verii de vegetaţie agricola si vegetatie spontana. Nu exista pe amplasament spatii verzi special amenajate cu rol decorativ sau de protectie.
Existenta unor riscuri naturale in zona studiata sau in zonele vecine:
Amplasamentul vizat nu se afla in imediata apropiere a vreunui curs de apa. Zona nu este inundabila.
Bilant teritorial – situatia existent
POTexistent = 0.00%
CUTexistent = 0.00
Bilant teritorial comparativ - zona reglementata
|
existent |
|
|
mp |
% |
Teren arabil în extravilan |
5900 |
81.65 |
Zona aferenta parau |
335 |
4.64 |
Zona aferenta circulatii |
991 |
13.71 |
Zona loturi case de locuit individuale |
- |
- |
TOTAL |
7226 |
100.00 |
Echipare edilitara :
Localitatea Arcus dispune de un sistem centralizat de alimentare cu apa si canalizare menajera racordare la reteaua de distributie apa respectiv canalizare menajera a municipiului Sf. Gheorghe
In zona amplasamentului studiat exista urmatoarele retele edilitare:
Alimentare cu apă:
Pe drumul de exploatare din imediata vecinatate a incintei studiate exista o conducta de distributie apa PEID-63mm care alimenteaza locuintele din amonte de zona studiata .Aceasta conducta este racordata la conucta PEID-110 mm sin strada Puskas Ferenc. In intersectia dintre str. Puskas Ferenc si drumul de exploatare exista un hidrant de incendiu exterior.
Canalizare menajeră:
Pe strazile adiacente amaplasamentului studiat Nu exista retea de canalizare menajera
Canalizare pluvială:
Canalizarea pluviala de pe drumul de exploatare se face prin rigole de suprafata.
Alimentare cu energie electrică:
Exista retea de alimentare cu energie electrica la est de terenul studiat, pe str. Puskas Frerenc
Terenul este travesat de LEA20V, pe stalpi de b.a..
Alimentare cu gaz
In localitate nu exista retele de distributie gaz.
Gospodarie comunala :
Se va rezolva in mod corespunzator colectarea si depozitarea temporara a deseurilor menajere. Acestea se vor colecta conteinerizat si se vor depozita in depozitele agrementate din zona. Materialele refolosibile, PET-uri, textile, sticla si metal, se vor colecta separat si se vor preda la unitati specializate de colectare, prin grija unitatilor de salubritate orasenesti.
Modernizarea circulatiei:
Organizarea circulatiei in zona studiata presupune realizarea unor accese corespunzatoare la incinta reglementata ( modernizarea geometriei, infrastructurii su suprastructurii ). Se va asigura obligatoriu posibilitatea de acces pentru autoutilitare de stins incendiul, salvari, politie, altele, prin grija proprietarilor.
Bilant teritorial – situatia propusa
Bilant teritorial comparativ - zona reglementata
|
existent |
propus |
||
|
mp |
% |
mp |
% |
Teren arabil în extravilan |
5900 |
81.65 |
- |
- |
Zona aferenta parau |
335 |
4.64 |
335 |
4.64 |
Zona aferenta circulatii |
991 |
13.71 |
1663 |
22.60 |
Zona loturi case de locuit individuale |
- |
- |
5258 |
72.77 |
TOTAL |
7226 |
100.00 |
7226 |
100.00 |
Regulamentului urbanistic zonal.
POTmax. = 30%
CUTmax. = 0.6
Functiuni propuse
- Functiune principala
case de locuit individuale
- functiuni complementare
anexe gospodaresti, anexe agricole, garaje, foisoare, parcaje acoperite, retele edilitare
- functiuni admise cu conditii
spatii de cazare turistica, cu conditia ca amprenta la sol sa fie subordonate 120mp
Regimul de înaltime
Regimul maxim de inaltime al cladirilor:
P.+1, cu sau fără subsol/demisol pentru locuinte și alte functiuni admise
P pentru anexe
Inaltimi maxime admise
- Hmax la cornisa: 6m
- Hmax la coama: 12m
Echiparea edilitara
Echiparea edilitara se face unitar pentru intreaga zona rezidentiala.
Alimentarea cu apa
Necesarul de apa aferent zonei studiate conform breviarului de calcul este urmatorul :
Q zi med. =4,48 mc/zi
Q zi max. =5,82 mc/zi
Q h max. =0,49 mc/h = 0,14 l/s
Alimentarea cu apa a zonei de locuinte se prevede a se realiza prin racordarea la conducta de distributie existenta PEID-63mm amplasata pe drumul de exploatare . Racordarea la incinta studiata se va realiza prin intermedil unui camin de vane de sectionare si de golire dotat cu contor de apa .Bransamentele la fiecare cladire se vor executa individual prin intermediul unei conducte de bransare pe-32 mm. Contorizarea apei consumate se va realiza prin intermediul apometrelor Dn 20 mm (montate in camine la limita proprietatii ,separate pentru fiecare cladire)
Canalizarea menajera
Avand in vedere ca in zona nu exista retea de canalizare menajera se propune ca apele uzate menajere provenite de la instalatiile sanitare interioare sa fie colectate si evacuate la cate o fosa septica vidanjabila cu un volum de V= 10 mc (aferent fiecarei cladiri ) Aceste fose vidanjabile (izolate corespunzator) vor fi evacuate prin vidanjare ori de cate ori este cazul de catre o firma autorizata in acest domeniu.
Intr-o etapa de perspectiva se poate realiza in colaborare cu viitorii dezvoltatori imobiliari din zona o retea de canalizarea menajera functionand prin pompare , cu deversare la reteaua de canalizare menajera existenta in localitatea Arcus pe strada Mara Ferenc
Racordarea la conducta de canlizare menajera propusa ( stradala ) se va realiza prin intermediul unor camine de bransare PVC-400mm ( cate o bucata la limita fiecarei proprietati .)
In incinta fiecarei proprietati canalizarea menajera se va executa din tuburi PVC-KG, S.N.4 , cu diametre De 110 mm. La schimbarile de directie se vor executa camine de vizitare din PVC-De 400 mm
Debitul de apa uzata menajera
Debitul de apa uzata menajera conform breviarului de calcul anexat este urmatorul:
Q zi max. = 5,82 mc/zi
Q h max. =0,49 mc/h = 0,14 l/s
Canalizarea pluviala
Colectarea apelor meteorice de pe partea carosabila a noii strazi se va putea face prin rigole deschise .Apele meteorice colectate de pe acoperisuri sunt ape conventional curate vor fi colectate prin jgheaburi si burlane si deversate in fiecare incinta spre zonele verzi, respectiv spre rigolele stradale. Realizarea lucrarilor de alimentare cu apa si canalizare menajera se va face tinand cont de toate Normativele si STAS-rile in vigoare existente la data elaborarii etapelor urmatoare de proiectare.
Alimentarea cu energie electrică
Alimentarea cu energie electrică se va face din reteaua publica de alimentare cu energie electrică existenta in zona pe baza unui proiect realizat de o firma abilitata cu avizul S.C. Electrica S.A. Se incurajeaza amplasarea pe acoperisuri a panourilor fotovoltaice.
Incalzirea
Incalzirea cladirilor se va realize individual prin intermediul unor centrale termice proprii pe combustibil solid sau energie electrica.
Alimentarea cu gaze naturale
Nu exista retele de distributie gaze naturale in zona amplasamentului.
Gospodaria comunala
In zona studiata se va rezolva in mod corespunzator colectarea si depozitarea temporara a deseurilor menajere. Acestea se vor colecta containerizat si se vor depozita apoi in depozite agrementate din zona.
b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele: nu este cazul.
c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile: planul va contribui la modernizarea și dezvoltarea zonei.
d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program: Problemele de mediu relevante pentru plan sunt următoarele: echiparea cu utilităţi a amplasamentului de aşa manieră încât să nu impieteze asupra factorilor de mediu, folosind instalaţii, echipamente şi utilaje ale căror caracteristici sunt compatibile cu normele de protecţia mediului și evident, o utilizare, explotare corespunzătoare a tuturor construcțiilor, amenajărilor și dotărilor;
e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: încadrarea planului a fost efectuată în baza etapelor procedurale din evaluarea strategică de mediu (SEA);
2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:
a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: nu este cazul;
b) natura cumulativă a efectelor: nu este cazul;
c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.
d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor): nu este cazul;
e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): Prin tema de proiectare initiatiorii lucrarii solicita lotizarea terenului în vederea construirii de case de locuit individuale.
Documentatia este elaborata pe baza prevederilor din Certificatul de Urbanism nr.500 din 03.10.2022 și a avizului de oportunitate nr. 26 din 29.12.2022 eliberate de Consiliul Judetean Covasna.
Prevederi ale Cetificatului de Urbansim:
-regimul juridic
terenul este în proprietatea initiatorilor lucrarii și nu se afla în zona de protecția monumete istorice sau ale naturii dar se afla în zona de protecția a obiectivelor speciale (unitate militara)
-regimul economic
Cele trei parcele insumeaza 5900mp
Conform PUG aprobat terenul este in extravilan
Folosinta actuala a terenului este arabil.
- regimul tehnic
se solicita elaborare PUZ, indicii urbanistici vor fi stabiliti prin PUZ
f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:
(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: imobilul nu este inclus pe lista monumentelor istorice.
(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: în faza de implementare se vor respecta standardele şi normativele în vigoare.
(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;
g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: Amplasamentul se situează în afara siturilor Natura 2000 din judeţ.
Obligaţiile titularului:
- solicitarea şi obţinerea tuturor avizelor la faza PUZ indicate în Certificatul de Urbanism nr. 500/03.10.2022, emis de Consiliul Judetean Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acestea;
- respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;
- să ia masuri prealabile executării construcţiei obiectivelor, de decopertare a stratului de sol fertil de pe suprafeţele amplasamentelor aprobate, pe care sa-l depoziteze şi să-l niveleze pe terenuri neproductive sau slab productive, indicate de organele agricole sau
silvice, in vederea punerii in valoare sau a ameliorarii acestora, conform art. 100 din Legea nr. 18 din 19 februarie 1991 (*actualizată*) Legea fondului funciar;
- în perioada de execuţie a lucrărilor se va pune accent pe: limitarea la minim a suprafeţelor ocupate de organizările de şantier, utilizarea unor tehnologii noi performante
din punct de vedere a mediului (instalaţii de reţinere a poluanţilor la sursă), diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii;
- respectarea OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare;
- respectarea prevederilor Legii nr. 24/2007 privind reglementarea şi administrarea spaţiilor verzi din intravilanul localităţilor (*actualizată*);
- respectarea prevederilor Legii nr.104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
- respectarea prevederilor Ordinului Ministerului Sănătăţii nr. 119 din 04.02.2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei;
- respectarea Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
- respectarea prevederilor HG nr. 188/2002, modificată şi completată prin HG nr. 352/2005 şi HG nr. 210/2007 pentru aprobarea normelor privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;
- respectarea prevederilor OUG nr. 92/19.08.2021 privind regimul deșeurilor; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului;
- respectarea OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:
- Anunţurile privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în ziarele Observatorul de Covasna în data de 09.06.2023 şi 12.06.2023;
- Proiectul Deciziei etapei de încadrare se va publica pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro;
- Convocatorul transmis către membrii CSC și procesul verbal al ședinței CAT, nr. 19/05.07.2023;
Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului.
Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.
Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu – APM Covasna.
Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.
În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.
Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia. Nerespectarea condiţiilor prezentului aviz constituie contravenţie şi se pedepseşte conform prevederilor legale în vigoare.
Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna. Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).
DIRECTOR EXECUTIV,
Ing. NEAGU GHEORGHE
Șef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii, Întocmit,
Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae Ing. Bote Daniela