Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din data de 15.11.2022

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA TURIA prin dr. ing. Daragus Attila - primar, cu sediul în com. Turia, satul Turia, nr. 835, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 6565/21.09.2022,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţelor Comisiei de Analiză Tehnică din data de 09.11.2020 că proiectul ”MODERNIZARE STRĂZI ÎN LOCALITATEA TURIA, JUDEȚUL COVASNA” propus a fi amplasat în com. Turia, satul Turia, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, pct. 13 lit. a).
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 30.09.2022; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în ziarul Observatorul de Covasna din data de 03.10.2022, nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 29/09.11.2022 (nr. înreg. 7531/09.11.2022);
  4. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  5. Memoriul de prezentare depus la APM Covasna cu nr. înregistrare 7256/27.10.2022 și punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris (GNM Covasna nr. 1904/CJ CV/03.11.2022 (nr. înreg. APM 7386/03.11.2022); DJ Cultură nr. 1849/04.11.2022 (nr. înreg. APM 7446/07.11.2022));
  6. Avizul de Gospodărire a Apelor nr. 30 din 09.05.2022, eliberat de către SGA Covasna;
  7. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Proiectul este de dimensiune medie și prevede modernizarea străzilor din loc. Turia, pe o lungime totală de 9406,37 m.

Terenul ocupat de străzi este situat în domeniul administrativ al comunei Turia și se află în intravilanul comunei.

Justificarea necesității proiectului:

Necesitatea investiției este dată de nevoia .de accesibilizare a traficului rutier în interiorul localității, ca urmare a stării actuale a drumurilor și străzilor interioare din localitate. Prezentul proiect este justificată și de starea fizică a drumurilor existente raportate la condițiile generale de circulație actuale și de perspectivă. În prezent, carosabilul pentru străzile propuse pentru modernizare este unul necorespunzător unui trafic în sigyuranță. În condiții meteo nefavorabile traficul este redus și drumurile devin greu practicabile. De asemenea lipsa structurilor specifice de drumuri: șanțuri sau rigole pentru colectarea și scurgerea apelor pluviale, podețe tubulare insuficiente, care să asigure trecerea apelor pluviale la intersecția cu drumurile laterale, face ca accesul către gospodării să devină greoi, deoarece apa stagnează pe partea carosabilă și degradează platforma drumurilor.

Situația propusă:

Proiectul propus prevede îmbunătățirea infrastructurii rutiere din loc. Turia, a accesului la drumul național, precum și la unitățile de stat sau private, care își desfățoară activitatea în zonă. Lucrările se vor executa pe platforma existentă a drumurilor locale.

 

Nr.

Crt.

Denumire strada

Lățime parte carosabilă (m)

Acostamente

Șanț pereat

Borduri/rigolă carosabilă

Lungime (m)

1

Strada 2A

de la km 0+000 – 0+170

4.00

2x0.50 m

Da

-

368.10

de la km 0+170 – 0+368.10

5.00

2x0.50 m

Da

2

Strada 2B

3.50

-

-

borduri stânga și dreapta

115.97

3

Strada nr. 3

3.00

2x0.25 m

Da

-

202.34

4

Strada nr. 9

5.00

2x0.50 m

Da

-

173.23

5

Strada nr. 10A

3.50

-

-

borduri stânga și dreapta

136.79

6

Strada nr. 10B

3.50

-

-

borduri stânga și dreapta

118.97

7

Strada nr. 11

3.50

-

-

borduri stânga și dreapta

141.87

8

Strada nr. 13

3.00

-

-

borduri stânga și dreapta

85.52

9

Strada nr. 18

de la km 0+000 – 0+270

5.50

2x0.50 m

Da

-

827.20

de la km 0+270 – 0+827.20

3.50

10

Strada nr. 18A

4.00

2x0.50 m

-

rigolă carosabilă

41.94

11

Strada nr. 20A

4.00

-

-

borduri stânga și dreapta

325.60

12

Strada nr. 26A

de la km 0+000 – 0+350

4.00

2x0.50 m

Da

-

584.75

de la km 0+350 – 0+584.75

3.50

-

rigolă carosabilă

13

Strada nr. 26B

4.00

2x0.50 m

Da

-

164.33

14

Strada nr. 26 C

3.00

-

-

borduri stânga și dreapta

198.92

15

Strada nr. 25

3.00

-

-

borduri stânga și dreapta

247.01

16

Strada nr. 24

4.00

2x0.50 m

Da

-

398.14

17

Strada nr. 28B

3.50

2x0.25 m

Da

-

229.83

18

Strada nr. 28

de la km 0+000 – 0+330

4.00

2x0.25 m

Da

-

559.68

de la km 0+330 – 0+559.68

-

rigolă carosabilă

19

Strada nr. 35

5.50

2x050 m

Da

-

141.73

 

Strada nr. 29

de la km 0+000 – 1+195

5.00

2x0.50 m

Da (stânga și dreapta)

-

1781

de la km 1+195 – 1+781

Da (dreapta)

 

Strada nr. 32

3.00

2x0.25 m

-

Rigolă carosabilă

283.51

 

Strada nr. 30

4.00

2x0.50 m

Da

-

241.64

 

Strada nr. 32A

3.00

2x0.25 m

-

Rigolă carosabilă

132.99

 

Strada nr. 23A

3.00

2x0.25 m

-

Rigolă carosabilă

157.94

 

Strada nr. 21

de la km 0+000 – 0+065 de la km 0+335 – 0+445

4.00

2x0.50 m

Da

-

602.55

de la km 0+065 – 0+335

5.50

2x0.50 m

de la km 0+445 – 0+602.55

3.50

2x0.25 m

 

Strada nr. 21A

3.00

2x0.25 m

-

Rigolă carosabilă

221.26

 

Strada nr. 5

5.00

2x0.50 m

Da

-

179.17

 

Strada nr. 1A

4.00

2x0.50 m

Da

-

318.97

 

Strada nr. 1B

4.00

2x0.50 m

Da

-

199.35

 

Strada nr. 4

de la km 0+000 – 0+105

5.50

2x0.50 m

Da

-

226.07

de la km 0+105 – 0+226.07

3,00

1x0.25 m

 

Total

 

9406.37

                 

 

Traseul străzii în plan și în profil longitudinal: proiectarea s-a realizat  conform STAS 10144/3-91 Elemente geometrice străzi, precum și STAS 863-85 Lucrări de drumuri, Elemente geometrice ale traseelor, urmârindu-se menținerea platformei străzii în limita domeniului public, fără expropieri. La proiectarea niveletei străzii s-a avut în vedere racordarea accesurilor la proprietăți cu partea carosabilă a drumului.

Sistemul rutier va fi alcătuit din:

  • 4 cm strat de uzură BA16 rul50/70
  • 6 cm strat de legătura BAD 22,4 leg50/70;
  • 20 cm strat de piatră spartă cu împănare;
  • 25 cm strat balast;
  • 7 cm substrat de nisip concasaj.

Trotuare: Din cauza spațiului limitat dintre proprietăți și a realizării șanțului de pământ nu mai există suficient spațiu pentru realizarea de trotuare.

Amenajare racordări străzi secundare:

Există un nr. de 18 intersecții cu drumuri secundare  care se vor reabilita pe o lungime de 10,00 m cu aceeași structură rutieră ca strada modernizată.

Accesuri la proprietăți:

Există un nr. de 476 accesuri la proprietăți care se amenajează cu podeț tubular Φ300. Podețele vor fi prevăzute cu timpane, iar peste tub se va așterne un strat de 30 cm piatră spartă amestec optimal, și un strat de beton asfaltic BA 16rul50/70 4 cm.

Colectarea și evacuarea apelor pluviale: total lungimi șanțuri: 7453,51 m, rigole carosabile 1839,64 m.

Perioada de implementare propusă: conform graficului de realizare este de 36 luni.

Organizare de șantier

Amplasamentul organizării de șantier va fi pus la dispoziție de către beneficiar.

Lucrările propuse pentru organizarea de șantier se asigură de către executant care va actualiza în acest scop proiectul pentru organizarea șantierului pentru întreaga lucrare şi care va ține cont de bazele de producție necesare.

Organizarea de șantier va fi amplasată în loc. Turia. Pentru buna desfășurare a lucrărilor se prevăd amenajări provizorii pentru organizare de șantier, amplasate în vecinătatea amplsamentului lucrărilor.

Amenajarea de șantier prevede:

  • Baracă mobilă pentru personalul tehnic, 10 mp, prevăzută cu WC ecologic;
  • Spații depozitare pentru materiale.

Suprafața va avea 8x15 m și va fi împrejmuită cu gard din sărmă ghimpată, pe stâlpi din beton. Se prevede poartă de l=3,00 și B = 2,00.

Perioada de funcționare a organizării de șantier va fi egală cu perioada de execuție a lucrărilor de bază, la care se adaugă 30 de zile lucrătoare de la data recepției, timp în care antreprenorul are obligația desființării lucrărilor de organizare de șantier și să predea suprafețele ocupate temporar.

Deșeurile rezultate din organizarea de șantier vor fi depozitate în recipienți adecvați, amplasate pe suprafețe betonate și vor fi preluate de firma de salubrizare.

 

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: Nu este cazul.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității:

Resursele naturale utilizate în lucrările de reparaţii ale drumului sunt agregatele minerale (balast, nisip, piatră spartă) și apă.

Având în vedere dimensiunea proiectului, impactul lucrării asupra utilizării resurselor naturale este nesemnificativ.

 

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

Deşeurile tehnologice rezultate din lucrările de execuție şi activităţile anexe sunt: deșeuri menajere sau asimilabile – de la personalul care lucrează pe șantier; deșeuri reciclabile (hârtie/carton, plastic, sticlă); deșeuri materiale de construcție (beton, amestecuri sau fracții separate de beton, pământ contaminat, lemn); deseuri metalice (fier și oțel).

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: - surse de poluare în perioada de demolare/construire: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor și deşeurilor, organizare de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protectia muncii și PSI, a regulamentelor de exploatare a utilajelor.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): Proiectul nu prezintă risc pentru sănătatea umană, din contră va contribui la îmbunătățirea condițiilor de viață a populației din zonă.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: Conform Certificatului de urbanism nr. 14 din 23.03.2021 eliberat de Primăria Comunei Turia, imobilele se află atât în intravilanul cât și în extravilanul localității, conform PUG aprobat și sunt în proprietatea solicitantei. Folosința actuală a terenului drum și căi de comunicații rutiere (DR) străzi din localitățile rurale.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: rețeaua de drumuri din satul Turia.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul .

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: străzile din satul Turia, se află într-o zonă antropizată, asigurând accesul la locuințele din zonă.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: conform punctului de vedere – conform Adresei DJC Covasna nr. 1849/04.11.2022 – Punct de vedere 45/2022, în intravilanul localității Turia, sunt consemnate monumente istorice, care au inclusiv zonă de protecție conform PUG Comandău în vigoare, respectiv Art. 59 din Legea 422 din 2001, astfel fiind necesară depunerea documentației pentru analiză și consultare la DJC Covasna.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): Lungimea totală a rețelei de drumuri propusă pentru modernizare este de L=9406 m.

  b) natura impactului: organizarea de șantier pentru execuția lucrărilor, eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: nu vor fi schimbări profunde ale factorilor de mediu; impact nesemnificativ.

  e) probabilitatea impactului – numai în cazul unor poluări accidentale;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact nesemnificativ și reversibil, numai pe perioada de execuție a lucrărilor. Prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor pot fi evitate poluările accidentale.

  g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: platforma prevăzută pentru organizarea de șantier după finalizarea lucrărilor de execuție se va dezafecta și va fi redată la folosința anterioară.

 

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, amplasamentul proiectului fiind situat în afara perimetrelor siturile Natura 2000 din județ.

 

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- proiectul propus intră sub incidenţa prevederilor art. 48 și 54 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

-- pentru proiectul ”Modernizare străzi în localitatea Turia, județul Covasna” s-a emis Avizul de gospodărire a apelor nr. 30/09.05.2022 de către ABA Olt, SGA Covasna.

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile OUG nr. 92 /2021 privind regimul deşeurilor;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  4. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  5. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor, pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  6. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  7. Gestionarea deșeurilor de construcții se va realiza cu respectarea prevederilorArt. 4 și Art. 17, alin 4 și Art. 15, alin. 1 din OUG nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor, cât și prevederile Legii nr. 104/2011;
  8. Deşeurile se vor colecta selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  9. Platforma organizării de șantier va fi dezafectată permițând revenirea la folosința anterioară. Se va curăța terenul de posibile resturi de materiale de constructie și deșeuri. Se va așterne un strat de pământ de calitate similară cu cel din zona învecinată amplasamentului organizării de șantier, apoi se va așterne un strat de sol vegetal la suprafața terenului astfel încât să permită desfășurarea activităților anteriore
  10. La finalul lucrărilor de reabilitare a drumului, vehiculele și utilajele folosite vor fi îndepărtate de pe amplasament
  11. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  12. În cazul unor scurgeri de motorină sau uleiuri, vor fi luate imediat măsuri de colectare și prevenire sau înlăturare a poluării solului, pentru a preveni infiltararea în adâncime spre apa subterană;
  13. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța Administrația Bazinală de Apă Olt, APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  14. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 451/09.09.2021 eliberat de Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  15. Respectarea condițiilor impuse prin Avizul de gospodărire a apelor 30/09.05.2022 emis de către ABA Olt-SGA Covasna;
  16. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  17. titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare

 

 

DIRECTOR EXECUTIV

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

Şef Serviciu Avize,

Acorduri, Autorizaţii                                                                                                 Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                               ecol. Balázsi Beáta

 

 

 

Coordonator CFM,

Ing. Ghican Oana Elena