Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

 15 / 04.04.2021

 

   Ca urmare a Ca urmare a solicitării nr. 78979/07.12.2021, depusă de MUNICIPIUL SFÂNTU GHEORGHE, cu sediul în mun. Sfântu Gheorghe, str. 1 Decembrie 1918, nr. 2, judeţul Covasna, înregistrată la Agenția pentru Protecția Mediului Covasna cu nr. 7883/07.12.2021,

    în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare, autoritatea competentă pentru protecţia mediului, APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 14.03.2021, că proiectul „Modernizarea străzii Jókai Mór, inclusiv inclusiv canalizarea menajeră şi iluminat public” propus a fi realizat în mun. Sfântu Gheorghe, str. Jókai Mór, judeţul Covasna nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, anexa 2, pct. 10, lit. b)
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat pe avizierul APM Covasna şi pe site-ul în data de 14.12.2021; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Oservatorul de Covasna în data de 20.12.2021, nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Memoriul de prezentare depus la APM Covasna, în data de 04.03.2022
  4. Punct de vedere – DJC Covasna, nr. 379/11.03.2022, înregistrată la APM Covasna

cu nr. 1841/14.03.2022 –  Documentatia va fi  depusă pentru analiză si avizare la DJC Covasna

  1. Punct de vedere – ISU Covasna nr. 3601749/14.03.2022, înregistrată la APM Covasna cu nr. 1878/14.03.2022 – la proiectarea si realizarea investitiei se va avea in vedere si prevederile Normativului NP 133-2013, privind proiectarea sistemelor de alimentare cu apa si canalizare a localitatilor Asigurarea dotarii cu hidranti exteriori
  2. Punct de vedere – DSP Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 1762/10.03.2022 - nu este necesara obtinerea ASSP
  3. Punct de vedere – GNM-CJ Covasna nr. 361/CJCV/11.03.2022, înregistrată la APM Covasna cu nr. 1836/14.03.2022 – la gestionarea deșeurilor din construcții să se respecte prevederile art. 4 și art. 17, alin. 4  si art. 15, alin. 1, din OUG nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor, cat si prevederile Legii nr. 104/2011, privind calitatea aerului
  4. Punct de vedere – SGA Covasna nr. 695/SL/02.02.2022, înregistrată la APM Covasna cu nr. 748/02.02.2022 – a fost depusa documentatia pentru avizare cu nr. 566/SL/26.01.2022
  5. Proces-verbal ședință CAT nr. 7/14.03.2021;
  6. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

▪ Justificarea necesităţii proiectului:

- Strada Jókai Mór se situeza in partea sudica mun. Sf. Gheorghe, incepand de la intersectia strazilor Kós Károly si József Attila pâna la DJ 122. Strada se afla  la o distanta de aproximativ 1237 m de aria protejata ROSCI0329 Oltul Superior si la cca. 200 m de cursul de apa RORW8.1.41_B1 (paraul Sambrezii)

- Strada Jókai Mór intre Km 0+000 – 2+122 este strada de categoria a III-a si are functionalitatea de strada principal

-  Se propune modernizarea lui, ca sa corespunde cerintelor de circulatie   

   Perioada de implementare propusă: 15 luni

    Lucrări ce vor fi efectuate:

-   Sistemul rutier:

   Partea carosabila va avea o latime de 7m. Pe majoeitatea lungimii strazii, aleatoriu pe partea dreapta si/sau stanga, partea carosabila se largeste cu 1,5 – 5m, in vederea amenajarii parcarilor si alveolelor pentru mijloacele de transport in comun.

   Trotuarele asfaltate pe ambele parti ale strazii, vor avea latimea de 0,9 – 1-5 m. La nivelul trecerilor de pietoni se va dispune pavaj tactil pentru a facilita trecerea persoanelor cu dizabilitati. Vor fo amemajate accesele la proprietati

    Pista de bicilisti, asfaltata, pe partea stanga a va avea latimea de 2m.

    Totodata s-au prevazul zone verzi cu latimi variabile.

    Partea carosabila drum, parcari, trotuare, pista de bicilisti, acces la proprietati vor fi delimitate de borduri prefabricate de dimensiuni si forme corespunzatoare.

    Straturile pentru drum, parcari, trotuare, pista de bicilisti, acces la proprietati (strat de uzura; strat de legatura; strat de baza din beton reciclat, concasat si completat cu piatra sparta; strat de fubdatie din balast; stat de forma din pamanturi coezive, stabilizate cu 3% liant hidraulic, nisip, etc.) vor avea grosimea corespunzatoare incarcarii pentru fiecare, max. 61 cm, conform Expertizei tehnice si Normele in vigoare

    Pentru asezarea straturilor mai sus amintite vor fi realizate sapaturi, pamantul indepartat va fi transportat la un depozit de deseuri autorizat

    Anterior executiei fiecarui strat rutier se procedeaza la asternerea, cu un utilaj specializat a unri pelicule de liant – emulsie bituminoasa – care are rol de imbunatatire a aderentei intre straturile rutiere successive.

    Terasamentele vor fi executate din pamant stabilizat cu lianti hidraulici (15 cm grosime).

    Vor fi amplasate 45 indicatiare rutiere

-   Scurgerea apelor meteorice:

    Din cauza configuratiei terenului si a desfasurarii profilului in lung de tip sinusoidal, respectiv limitarea platformei drumului cu proprietatile adiacente, nu exista posibilitatea economica de de a proiecta o retea subterana de canalizare pluviala

    Apele pluviale se colecteaza in rigole executate din betontrapezoidale carosabile la marginea partii carosabile si se descarca in canalele naturale prin podetele transversale de la km 0+732, 1+129, 1+685, 1+937, proiectate (care le inlocuiesc  pe cele vechi cu gabaritul insuficient), si se evacueaza in Raul Olt.

   Sunt prevazute 5 separatoare de hidrocarburi

-  Canalizare menajera:

Capacitati proiectate

    Conducte gravitationale din PVC multistrat SN8, D=250mm, L=1350 m;

    Camine de vizitare cu camera de lucru cu acces tip carosabil, 55 buc;

    Camine de racord Dn 400 mm, din PVC, necarosabil Dn 400mm, 93 buc;

    Conducte de racord din PVC multistrat SN8 D=160mm, L=700m;

    Camine de vane si golire Dn 400 mm, din PVC, necarosabil Dn 400mm, 8 buc;

    Statii de pompare, SPAU1 (H=5m, D=1,5m), SPAU2 (H=5m, D=2m), constructii subterane, executate din PEHD tip fagure cu 3 straturi, prevazute pompe submersibile cu tocator, instalatii electrice, hidraulice, automatizare, camin de vizitare, aerisire

    Conducta de refulare din PEHD, De=90mm, L= 560m, intre SPAU1 si SPAU2

    Conducta de refulare din PEHD, De=110mm, L= 850m, intre SPAU1 si canalizare

-   Retea de apa

A fost elaborat proiectul nr. CV-SG-RB-03 R. 123051/2008, faza PT, elaborat de catre Eptisa  MVV Energie AG si nu face obiectul prezentei documentatii

-   Iluminat public:

    Corpurile de iluminat tip LED de 70 W vor fi montati in varful stalpiilor metalici cu inaltimea de 9 m,  pe console cu lungimea de 0,5 m, la o distanta de 0,8m de limita carosabilului. Distanta dintre stalpi va fi cca. 25 m. Fiacare stalp va fi legat individual la pamant (prize max. 4Ω)

    Cablurile vor fi montate in pamant sub limita de inghet, la adancimea de 0,9m, sub trotuare si spatii verzi, protejate cu tuburi, iar sub partea carosabila la adancimea de 1,2 m, protejate cu tuburi sau cu riflate, intre 2 straturi de nisip compactate, cu inaltimea de min. 10 cm. Golurilele vor fi umplute cu pamant si compactate.  

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: nu este cazul;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: în perioada de execuţie rezulta urmatoarele cantitati de deşeuri  

 

Nr.

Crt.

Cod deseu

Denumire deseu

Cantitati estimate

Mod de gestionare

1

20 01 01

hârtie şi carton

0,45 t

Valorificare/Depozitare

2

20 01 02

sticlă

0,1 t

Valorificare/Depozitare

3

20 01 38

lemn, altul decât cel

specificat la 20 01 37

1 t

Valorificare/Depozitare

4

20 01 39

materiale plastice

0,27 t

Valorificare/Depozitare

5

20 01 40

metale

1,6 t

Valorificare/Depozitare

6

20 03 01

Deşeuri municipale

amestecate

2 t

Valorificare/Depozitare

7

20 03 04

namoluri din fosele septice

0,3 mc

Transport la statii de epurare

8

17 01 01

beton

1587 mc

Reutilizare/Depozitare

9

17 05 03*

pământ şi pietre cu conţinut

de substanţe periculoase

5000 mc

Depozitare in depozite autorizate

10

17 05 04

şi pietre, altele decât cele

 specificate la 17 05 03

1500 mc

Reutilizare/Depozitare

 

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: funcţionarea utilajelor în principal, emisii de praf

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul lucrărilor;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - Contaminarea apei in cazul producerii de poluarea accidenta – contaminarea apei;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a)  utilizarea actuală și aprobată a terenului: domeniu public, drumuri de circulatie

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: nu este cazul

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere: nu este cazul

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional: nu este cazul

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000

  desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate,

  conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice: strada se afla  la o distanta de aproximativ 1237 m de aria protejata ROSCI0329 Oltul Superior si la cca. 200 m de cursul de apa RORW8.1.41_B1 (paraul Sambrezii)

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: lucrarile vor fi executate in zona rezidentiala

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: pot fi situri arheologice

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor, stropirea drumurilor pentru reducerea emisiilor de praf

    II. 3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor si a mijloacelor de transport;

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii în aer generate în perioada de constructie de către utilajele și mijloacele de transport folosite; posibilitatea poluarii solului și a apelor freatice numai in cazuri de poluări accidentale (deversare reziduuri petroliere, alte substante sau deseuri periculoase,  pe sol, sau in apele de suprafata sau subterane)

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu substante sau deseuri periculoase în timpul realizării proiectului;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: nu este cazul

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

Conform procesului-verbal al ședinței CAT nr. 7/14.03.2022 proiectul nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă;

-  proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara ariilor naturale protejate.

Condiţiile de realizare ale proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare; OUG nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor;
  2. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  3. Vor fi luate in considerare punctele de vedere a institutiilor, membrii CAT:

- DJC Covasna – Documentatia va fi  depusă pentru analiză si avizare la DJC Covasna

- ISU Covasna – la proiectarea si realizarea investitiei se va avea in vedere si prevederile Normativului NP 133-2013, privind proiectarea sistemelor de alimentare cu apa si canalizare a localitatilor Asigurarea dotarii cu hidranti exteriori

          -  DSP Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 1762/10.03.2022 - nu este

          necesara obtinerea ASSP

          - GNM-CJ Covasna – la gestionarea deșeurilor din construcții să se respecte

          prevederile art. 4 și art. 17, alin. 4  si art. 15, alin. 1, din OUG nr. 92/2021 privind

           regimul deșeurilor, cat si prevederile Legii nr. 104/2011, privind calitatea aerului

           -  SGA Covasna - a fost depusa documentatia pentru avizare cu nr.

           566/SL/26.01.2022

Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;

  1. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel, substanţe poluante
  2. Lucrările de reparaţii, întreţinere la utilajele, vehiculele din dotare se vor executa în afara zonei de lucru, de către firme autorizate;
  3. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/ eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  4. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  5. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite; Alimentarea cu combustibili se face la pompele din stațiile de benzină și din recipienti speciali de metal pentru utilajele din perimertul de lucru
  6. Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatul de urbanism nr. 480/28.09.2021 eliberat de  Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe şi respectarea condiţiilor din acesta şi din documentaţia tehnică;
  7. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU Gheorghe

  

 

 

 

 

Şef Serviciu, Avize,                                                                        Coordonator                                                                   

Acorduri, Autorizaţii,                                                                          Compartiment CFM

Ing. SIMINICEANU Gabriel Nicolae                                                    Ing. Ghican Oana Elena

 

 

 

                                                                                                          Întocmit,

                                                    Ing. BORBÁTH József