Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 28.09.2021

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de DIRECŢIA SILVICĂ COVASNA, prin Ocolul Silvic Comandău, cu sediul în municipiul Sfântu Gheorghe, str. Kós Károly, nr. 5/A, judeţul Covasna, fax: 0267.351.024, înregistrată la APM Covasna cu nr. 5188/30.07.2021,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor membrilor Comisiei de Analiză Tehnic în cadrul şedinţei din data de 16.09.2021, că proiectul ”Reabilitare drum forestier Mănișca Mare” propus a fi amplasat în județul Covasna, Ocolul Silvic Comandău, U.P. VII, extravilan oraș Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului. 

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 10 litera e), corelat cu punctul 13 litera a),
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat la sediu și pe de pagina proprie de internet în data de 04.08.2021; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna din data de 30.08.2021; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat pe pagina proprie de internet în data de 28.09.2021 anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare afișat la sediu publicat în Observatorul de Covasna din data de ...2021), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 21/16.09.2021;
  4. Punctul de vedere al Comp. Biodiversitate din data de 03.08.2021, conform căruia proiectul nu este situat în arie naturală protejată;
  5. Dovada achitării tarifului, OP 500 lei din 04.08.2021;
  6. Memoriul de prezentare înregistrat la APM Covasna cu nr. 5188/30.07.2021;
  7. Lista de control EIA întocmit conform Ordinului MMAP nr. 269 din 20 februarie 2020 privind aprobarea ghidului general aplicabil etapelor procedurii de evaluare a impactului asupra mediului, a ghidului pentru evaluarea impactului asupra mediului în context transfrontieră şi a altor ghiduri specifice pentru diferite domenii şi categorii de proiecte;
  8. Dovada depunerii solicitării de aviz de gospodărire a apelor la ABA Buzău-Ialomița, înregistrată la APM Covasna cu nr. 6346/27.09.2021;
  9. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Obiectul prezentului proiect îl constituie reabilitarea drumului forestier Mănișca Mare pe o lungime de 3.18 km. Drumul forestier “Mănișca Mare” înscris în amenajamentul silvic ca u.a 146D (FE040) este fond forestier proprietate publică a statului, administrat de Regia Naţională a Pădurilor – ROMSILVA, Directia Silvică Covasna,  prin Ocolul Silvic Comandău, U.P.VIII Comandău. Coordonate STEREO 70:

Punct

X

Y

Z

Descriere

1

478509.080

605944.915

1438.50

MDRUM

2

478509.563

605940.208

1438.38

MDRUM

363

477749.426

606149.638

1394.88

MDRUM

364

477750.615

606152.656

1394.81

MDRUM

1151

476425.092

607488.132

1291.63

MDRUM

1152

476430.444

607487.452

1291.40

MDRUM

1153

476427.037

607487.758

1291.66

AXDRUM

1238

476422.575

607687.408

1280.36

MDRUM

1239

476410.800

607687.520

1279.67

MDRUM

 

Drumul a fost dat în folosintă în anul 1995, după doborâturile masive din acel an și se află în inventarul mijloacelor fixe ale R.N.P. Romsilva sub numărul 21526, iar în Inventarul Ministerului Finantelor sub nr. 105031.

Amplasamentul obiectivul de investiții este localizat în extravilanul orașului Covasna, județul Covasna, iar accesul se face din localitatea Comandău pe drumul forestier Bâsca Mică și după cca. 20km se ajunge la intersecția cu drumul studiat.

Teritoriul analizat la nivelul documentaţiei este situat pe versantul stâng al pr. omonim (Mănișca Mare) și traverseaza mai multe văi având cursuri temporare de apă ce se scurg în pr. Manișca Mare. La cca. 30m aval de km 0.000 al drumului, pr. Mănișca Mare se varsă în pârâul Bâsca Mică.

În prezent, drumul are zone cu sistemul rutier subdimensionat, parțial încorporat în corpul terasamentului, mai multe podețe sparte sau colmatate, șanțuri partial functionale, dar și unele zone cu eroziuni ale terasamentelor. Zidurile de sprijin existente sunt în stare bună nefiind necesare lucrări de reparații sau refacere. Pe tot traseul se traverseaza doar cursuri de apă mici astfel încât nu sunt necesare poduri sau podețe dalate. Drumul are caracteristicile unui drum de vale, secundar si traverseaza mai multe văi si viroage, majoritatea cu debite intermitente.

Lungimea totală a drumului este de 3.18 km după măsuratorile topografice și necesită lucrări de interventie pe toată lungimea; suprafața totală ocupată de drumul de reabilitat este de 1.96 ha din care 1.55 ha platforma drumului și 0.41 ha, șanțurile; lățimea medie a platformei drumului este de 4.85 m (incluzând supralargirile); lățimea șanturilor este de 1.3m.

În plan orizontal traseul se suprapune peste cel existent și se compune din 42 de aliniamente racordate prin 41 de curbe. Raza minimă de racordare a aliniamentelor de racordare este de 25m (curba 34), iar maximă de 200m (curbele 32,33). Au fost adoptate supralărgiri ale curbelor, în concordanţă cu raza de racordare şi viteza de proiectare (10km/h), în conformitate cu STAS 863- 85.

Lătimea medie a platformei drumului pe toată lungimea acestuia, cu aplicarea supralărgirilor și a racordărilor aferente acestora, este de 4.85 m.La intervale de 200-250m, acolo unde traseul drumului a permis, s-au amplasat staţii de încrucişare cu o lăţime a părţii carosabile de 5,70m şi o lungime de 20m. Stațiile de încrucișare propuse fac parte din platforma veche a drumului și nu necesită schimbare de folosință sau ocuparea terenurilor aparținând altor proprietari. S-a propus un număr de 16 de stații de încrucișare amplasate la o distanță medie de 198m.

În profil lung traseul drumului porneste la km 0.00 de la altitudinea de 1280 m și ajunge la capăt la altitudinea maxima de 1440m (la km 3.180). Traseul nu are „rampe pierdute” urcând în medie cu o panta de 5% cu variatii intre 3% și 10% (pe o distanta mica în zona finală). Pe sensul „în plin” traseul coboara. Profilul longitudinal a respectat pe cat posibil cotele drumului existent cu exceptia sectoarelor unde s-a propus reprofilarea partii carosabile pentru aducerea în parametri proiectati. Racordarea palierelor s-a făcut prin curbe convexe şi concave. Curbele convexe au raze minime de racordare de 500m. Curbele concave vor avea razele minime de racordare 300m pentru vitezele de proiectare de 10km/h.

În profil transversal s-a mentinut profilul transversal initial, adica profil tip acoperis, cu latimea medie în aliniament de 3,5m pe sectoarele cu pante < 9%.

În baza prevederilor,  standardelor şi normelor tehnice în vigoare,  în urma lucrărilor de interventie, rezulta urmatoarele caracteristici și parametri tehnici:

Categoria de importanta conform HG 766/1997     - D redusa;

Clasa tehnica conform STAS 4273/ 1983               - V;

Gradul de asigurare în conditii normale                  - 3%;

Categoria drum conf. Normativ departamental PD-003-2011 - categoria a III-a.

Suprafața platformei drumului este (incluzand supralargirile din curbe):

13.864 m2

Suprafața statiilor de incrucisare: (16 buc)

  1.056 m2

Statiile de intoarcere: (1 buc)

     510 m2

Suprafața șanțurilor:

  4.134 m2

Total suprafața ampriza (fara taluze)

19.564 m2

Indicatori minimali

Lungimea traseului:                3.18 km - conform cu  traseul indicat prin planul de situatie;

Latimea în aliniament:            3.5 m;

Statii încrucisare:                    16 buc;

Statii de întoarcere:                1buc;

Șanțuri pământ:                      3.111m;

Șanțuri permeate cu beton:   69 m;

Declivitati maximale:              12%

Podețe tubulare noi              

Podețe tubulare d = 800mm; L = 6m:         5 buc;

Podețe tubulare d = 1000mm; L = 5m:       1 buc;

Podețe tubulare reparate:                          10 buc.

Lucrări de apărare: ziduri de rambleu cu Hel=2.0m 20m; gabioane 64m; apărari cu anrocamente            140m.

Grosime sistem rutier: 10cm balast în zestrea drumului +10cm suplimentar +10 macadam. Sistemul rutier se realizează ca împietruire  cu macadam din piatră spartă monogranulară (40/60 mm și 15/25 mm), în grosime totala de 10cm după cilindrare și fundatie din balast amestec optimal în grosime totala de 10cm după cilindrare.  Împietruirea  cu macadam va cuprinde partea carosabilă, acostamentele fiind din balast, fundatia din balast se va aplica pe toată lătimea platformei  iar acostamentele se vor realiza din balast, amestec optimal, cu grosimea medie de 10 cm, după compactare. Lucrările se execută mecanizat, prin folosirea autogrederului la împrăştiere şi nivelare, a autocisternelor la stropire cu apă şi a cilindrului compresor, la compactare.

Pentru siguranţa circulaţiei şi exploatarea raţională a drumului s-au prevăzut: borne kilometrice şi hectometrice, indicatoare pentru orientarea şi reglementarea circulaţiei (de avertizare pentru locurile periculoase, de interzicere și de de orientare şi diverse). Organizarea de santier se va executa pe un teren din ampriza drumului existent care va fi amenajat ca statie de întoarcere la finalizarea lucrărilor.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: balast, piatră spartă, piatră brută.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

În etapa de executie vor fi generate următoarele tipuri de deşeuri:

  • deşeuri din activităţile curente de construcţie;
  • uleiuri uzate rezultate de la utilajele/echipamentele utilizate în timpul lucrărilor de construcţii;
  • deşeuri de ambalaje rezultate din folosirea diferitelor materiale auxiliare, utilizate în lucrările de construcţii;
  • deşeuri menajere şi asimilabil menajere, generate de personalul angajat al societăţii/societăţilor de construcţie.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: emisii de la motoarele utilajelor, mijloacelor de transport, lucrări de sudură, poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în special în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul execuției;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: categoria de folosință a terenului: drum forestier;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - nu este cazul;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – pârârul Mănișca Mare afluent al Râului Bâsca Mică;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – amplasamentul propus se află într-o zonă montană, împădurită de mare întindere;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul, conform Punctului de vedere nr. 22/2021 al Direcției Județeană pentru Cultură Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 5305/05.08.2021, nu este necesară obținerea avizului de specialitate din partea DJC Covasna;

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, în special în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul execuției lucrărilor;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000.

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

  • titularul proiectului are obligația de a obține aviz de gospodărire a apelor de la Administrația Bazinală de APĂ Buzău - Ialomița; documentația de solicitare a avizului de gospodărire a apelor a fost înregistrată la ABA Buzău-Ialomița cu nr. 2677/2021.

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile OUG nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. În cazul descoperirii incidentale a unor vestigii arheologice, executantul este obligat să sisteze orice activitate și să informeze Direcția Județeană pentu Cultură Covasna în termen de 72 ore în conformitate cu art. 4, cap II din OG 43/200 republicată;
  4. Lucrările de reparaţii, întreţinere la utilajele, vehiculele din dotare se vor executa în afara albiilor cursurilor de apă;
  5. Se interzice exploatarea de agregate minerale din albia minoră a cursurilor de apă, fără actele de reglementare prevăzute de legislația în domeniu;
  6. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului, în locuri neautorizate. Este interzisă depozitarea în albia cursurilor de apă a materialelor de construcții;
  7. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  8. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  9. În timpul executării lucrărilor este interzisă orice formă de recoltare, capturare, ucidere, distrugere sau vătămare a exemplarelor de plante şi animale aflate în mediul lor natural, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;
  10. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  11. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  12. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  13. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța Sistemul de Gospodărire a Apelor Buzău, ABA Buzău - Ialomița, APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  14. Lucrările de reparaţii, întreţinere la utilajele, vehiculele din dotare se vor executa în afara albiilor minore ale cursurilor de apă;
  15. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor; pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf degajat la compactarea terasamentelor și antrenat de mijloacele de transport;
  16. Se vor face, pe cât posibil lucrări de înierbare a zonelor afectate, pentru stoparea erodării solului;
  17. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  18. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate. Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                    Coordonator CFM,

         Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                         Ing. Ghican Oana-Elena

 

 

 

 

                                   Întocmit, Cons. AAA, Ing. Farkas János