Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

din data de 13.08.2021

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de SC SICULCOM SRL CUI 556406 prin dl. Veres Geza cu sediul/domiciliul în municipiul Târgu Secuiesc, str. Bem Jozsef, nr. 63/A, județul Covasna, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 4928/15.07.2021, în baza,

  • Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,  

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a centralizării punctelor de vedere transmise de către membrii CAT (Comisiei de Analiză Tehnică) în data de 09.08.2021, că proiectul “Construire sală de evenimente” propus a fi amplasat în municipiul Târgu Secuiesc, str. Bem Jozsef, nr. 63/A, judeţul Covasna, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

  • proiectul se încadrează în prevederile Legii nr. 292/2018, anexa nr. 2, la pct. 10, lit. b), corelat cu pct. 13, lit. a);
  • anunț public afișat de titular în ziarul Observatorul de Covasna din data de 27.07.2021 privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu;
  • anunț public afișat pe site-ul APM Covasna din data de 20.07.2021 privind solicitarea acordului de mediu;
  • anunț public + Proiectul deciziei etapei de încadrare publicat pe site-ul APM Covasna;
  • în urma anunţurilor publice nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  • punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris – etapa de încadrare (adresa nr. 5232/03.08.2021):
    • ISU Mihai Viteazul al jud. Covasna nr. 2506624/09.08.2021 (nr. înreg. APM Covasna 5404/10.08.2021): Investiția intră sub incidența HG nr. 571/2016, fiind necesară solicitarea și obținerea avizului și/sau autorizației de securitate la incendiu;
    • SGA Covasna nr. 4753/SL/05.08.2021 (nr. înreg. APM Covasna 5327/06.08.2021): nu este necesar obținerea avizului de gospodărire a apelor;
  • Proces verbal nr. 18/09.08.2021 al ședintei CAT de la sediul APM Covasna (nr. înreg. 5380/09.08.2021);
  • Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  • Decizia etapei de evaluare inițială (demararea procedurii de evaluare a impactului asupra mediului) nr. 35/20.07.2021;
  • dovada achitării tarifelor aferente parcurgerii procedurii de evaluare a impactului asupra mediului pentru anumite proiecte publice și private (diverse etape): OP 550/27.07.2021 (500 ron);
  • prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele: 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

– proiectul prevede construirea unei săli de evenimente cu capacitate de 500 locuri, pe un teren cu o suprafață totală de 20944 mp, în conformitate cu CF nr. 30863 Tg. Secuiesc.

Amplasamentul construcției se realizează în mun. Tg. Secuiesc, pe str. Bem Jozsef, nr. 63/A, județul Covasna.

Vecinătăți:

  • la Sud: DN 11 – str. Bem Jozsef
  • la Vest: str. 1 Mai de pe care se propune accesul principal la obiectiv
  • la Nord: zona de protecție dig a pârâului Cașin
  • la Est: proprietatea Parohiei reformate, teren aflat în folosință de SC SICULCOM SRL prin închiriere.

Situația existentă:

Pe teren se află următoarele construcții: stație de benzină cu restaurant și birouri S+P+M, clădire principală – restaurant P+E2, restaurant cu hotel P+E2, copertină cu pompe P. Sc totală la sol = 2.004 mp, Sc desf.totală = 4302 mp.

Situația proiectată:

Prin proiect se propune construirea sălii de eveniment cu o capacitate de 500 locuri și cu toate funcțiunile anexe necesare.

Noua construcție cu regim de înălțime parter înalt și pe o porțiune cu o supantă (mezanin) va avea următoarele suprafețe:

  • S totală parter = 1211,61 mp
  • S totală subpantă (mezanin) = 127,83 mp
  • S totală utilă = 1339,44 mp.

Indici urbanistici:

  • POT propus = 15,76%
  • CUT propus = 0,275.

Asigurarea utilităţilor:

  • alimentare cu energie electrică – va fi realizat de la punctul de racordare existent în incintă. Necesarul de energie propus va fi: Pi = 85,0KW, Pc = 80,0 KW la capacitatea de 3x400/230V -50 Hz.
  • alimentarea cu apă potabilă: în incinta obiectivului există branșament de apă potabilă  din rețeaua stradală (str. 1 Mai). Consumatorii din noua clădire vor fi racordați din căminul apometru existent printr-o conductă PEID 63.
  • canalizarea: în incintă există canalizare menajeră Dn = 200 mm și canalizare pluvială Dn = 250 mm, racordate la canalizarea cntralizată a orașului. Noua construcție: grupurile sanitare care deservesc publicul vor fi recordate la canalizarea menajeră din incintă prin conducte PVC – KG -  Dn125, grupul sanitar al personalului printr-o conductă PVC – Kg – Dn 100, iar echipamentele aparținătoare zonei de preparări, bucătărie și spălătorie printr-o conductă PVC – KG – Dn 160 prin intermediul unui deznisipator și separator de grăsimi. Pe trasee se vor amplasa cămine menajere vizitabile. Apele pluviale de pe acoperișul construcției vor fi colectate în jgheaburi și burlane, apoi conduse la canalizarea pluvială prin condute ĂVC – KG – Dn 100 și 160.
  • agentul termic: pentru încălzirea spațiilor s-a proiectat o centrală termică care va fi echipată cu două cazane de câte 80 kW prin gazeificare, care funcționează pe bază de combustibil solid (lemne).

Gospodărirea deșeurilor: vor fi colectate în selectiv, în pubele, ce vor fi amplasate în incinta imobilului, de unde vor fi preluate periodic de serviciul de salubrizare, conform contract.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate – nu este cazul.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: în faza de execuție a se vor folosi ca și materiale de construcție agregate minerale (balast, nisip, piatră spartă), apă.

În faza de funcționare se va utiliza apă pentru scop menajer, curățare/spălare incintă, scop PSI.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: în faza de execuţie vor rezulta diferite tipuri de deșeuri (deșeuri de hârtie și carton, deșeuri de material plastic, deșeuri metalice, deșeuri menajere, etc.) ce vor fi depozitate selectiv şi preluate ulterior de către firme autorizate.

În perioada de funcţionare: – deșeuri menajere, deșeuri rezultate în urma procesului tehnologic;

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

  • surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei lucrărilor, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;
  • surse de poluare în perioada de funcţionare: cu respectarea STAS 10009/2017 – Acustica-  Limite admisibile ale nivelului de zgomot din mediul ambiant.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii, PSI, de exploatare corectă a utilajelor şi prevederile fişelor tehnice de securitate.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): nu este cazul. Conform certificatului de urbanism terenul se afă în intravilanul localității Tg. Secuiesc.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: conform certificatlui de urbanism nr. 081/10.06.2021 regimul juridic al terenului este: teren intravilan, cu funcțiune de alimentație publică, servicii și comerț conform PUZ aprobat.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: – nu este cazul.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

 i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor - nu este cazul;

 ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

 iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

 iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

 v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: nu este cazul;

vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul;

viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor rezultate în urma desfășurării activității; prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor/echipamentelor din dotare;

b) natura impactului: zgomot și vibrații produse de utilaje pe perioada de execuție a lucrărilor.

c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

e) probabilitatea impactului – numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: potenţial impact în perioada de execuţie și funcționare.

g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

(h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: nu este cazul.

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

  • proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile aduse, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

III. Motivele pe baza cărora s-au stabilit neefectuarea evaluării impactului asupra corpurilor de apă în conformitate cu decizia justificată privind necesitatea elaborării studiului de evaluare a impactului asupra corpurilor de apă:

  • proiectul propus nu intră sub incidența art. 48 și 54 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările și completările uterioare

Condiţiile de realizare a proiectului:

  • solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor și acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 081/10.06.2021 emis de Primăria Municipiului Târgu Secuiesc, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;
  • titularul are obligația de a solicita și obține punct de vedere/aviz din partea:
    • Inspectoratul pentru Situații de Urgență ”Mihai Viteazul” al Județului Covasna, urmând ca avizul să fie transmis către APM Covasna;
  • se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  • respectarea prevederilor Legii Apelor nr. 107/1996 cu completările și modificările ulterioare;
  • pentru protecţia zonelor de locuit şi a sănătăţii populaţiei se vor respecta Ordinului M.S. nr. 119 din 4 februarie 2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;
  • titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  • respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
  • se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  • se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură
  • deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  • implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  • pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale, la terminarea lucrărilor se impune refacerea terenurilor afectate de lucrări la starea iniţială;
  • titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  • titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

Înaintea punerii în funcţiune a obiectivului, titularul proiectului are obligaţia de a solicita autorizaţie de mediu, conform Ord. M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de mediu, cu modificările şi completările ulterioare.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                  Coodronator CFM,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                             Ing. Ghican Oana Elena

                                                          

 

 

 

Întocmit,

Ing. Csáki Gabriela